Finalistu Ceny Oskára Čepana 2022 Michala Mitra umenie oslovuje príbehom, pocitom a skúsenosťou

Medzi piatimi vizuálnymi umelcami/umelkyňami, ktorí/é sa pripravujú na spoločnú výstavu Ceny Oskára Čepana 2022 je aj Michal Mitro. Jeho umelecký záber je veľmi široký, siaha od reflexie ekologických, sociálno-politických a ekonomických procesov po farmáciu, etnicko-náboženské konvencie, kryptomeny, sezónne afektívne poruchy, digitálne záhradkárstvo a spoločenský aktivizmus. Výtvarník, ktorý má za sebou štúdiá v zahraničí a aktuálne pôsobí v Brne, skúma optimálne možnosti pre realizáciu a prezentáciu diela na výstavu a pre daný fyzický, inštitucionálny a personálny kontext.

                Výstava sa otvorí 23. februára a potrvá do 15. mája 2023 v Kunsthalle Bratislava. Cenu Oskára Čepana organizuje Nadácia – Centrum súčasného umenia.

                „Ak sa ma niekto spýta, čo za umenie robím, poviem, že vytváram imerzívne prostredia, zážitky a skúsenosti. Pomáham si pritom metaforou galérie ako divadla bez hercov, no so sugestívnou scénografiou a časovým priebehom. Dnes sa už nesnažím definovať svoju tvorbu mediálne. Pre dosiahnutie účelu diela som ochotný použiť akýkoľvek nástroj, ktorý som schopný dostatočne dobre ovládať alebo sa to v krátkodobom horizonte naučiť. Sú ale výrazové trópy, ktoré používam pravidelne. Väčšinou ide o prácu so zvukom a svetlom, ktoré sú pre atmosféru mojich diel často dôležité. Využívam taktiež programovateľné mikro-ovládače, zväčša na vytvorenie časových slučiek či ako spúštače scén,“ povedal Michal Mitro, ktorý hovorieva, že rozsah práce ho núti uvažovať aj o vlastných limitoch.

MICHAL MITRO: Planetary Thermodynamics : Energy Justice, 2020
modified set of LCD monitors, steel stands, laser cut acrylic, polycarbonate walls, drones, anorganic growth medium and plants, full spectrum light, found objects, compute, media players, booklet

                Odborná porota, ktorá v apríli tohto roku posudzovala portfóliá 57 prihlásených umelcov/umelkýň o výbere Michala Mitra: „Autorská prax Michala Mitru prekladá mnohostranné ekologické, sociopolitické a ekonomické procesy do pozoruhodných metafor. Jeho posledné projekty vizualizujú spojenia medzi farmaceutickým priemyslom a etno-religióznymi konvenciami, prekvitaním kryptomien a históriou ťažby uhlia; a usilujú o priame zapojenie skúseností so sezónnymi afektívnymi poruchami, digitálnym záhradníctvom a sociálnym aktivizmom. V tvorbe jeho hyperobjektov a participatívnych nastavení dokáže Mitro obsiahnuť signály, fotóny, sonické vibrácie, umelú inteligenciu, silikón a karbónové chipy ako materiály jeho umeleckého arzenálu, ktorý sa rozprestiera na osi od 3D tlačí a zvukového inžinierstva po špekulatívnu archeológiu a docufiction. Technológia, fauna a flóra zohrávajú v jeho diele signifikantnú úlohu, komplikujúcu činnosť človeka.“

MICHAL MITRO: VOLTA: Conditions Are Now Planetary, 2022
3d printed sculptures, litofanic relief, steel support structure, bespoke LED tapes, light and sound sequence, computer, lasers, hazer, drugs packaging, package insert, cast epoxy sculptures

                Podľa Michala Mitra umenie má potenciál osloviť publikum príbehom, pocitom a skúsenosťou; a to bez použitia textu či prehnanej intelektualizácie, čo vníma ako jeho jedinečné privilégium. Je presvedčený, že umenie v sebe nesie transformačný a demystifikačný potenciál.

„Samotná snaha čosi meniť, alebo na možnú zmenu poukázať predpokladá vystúpenie zo zažitého smerom k neznámemu. Perspektíva z ktorej zážitok umenia pramení sa nemusí nutne vzťahovať ku každodennosti, či byť ľahko rozkľúčovateľná. Zároveň by však mala byť, ak uvažujem o mojom spôsobe práce, mentálne i emočne prístupná, aj keď by to malo byť len implicitné a parciálne. Náznak, metafora a tušenie môže byť niekedy viac ako fakt a vedomosť,“ doplnil Michal Mitro.

                Väčšinu svojho vzdelania získal Michal Mitro v zahraničí, pričom nešlo len o umelecké smerovanie, ale aj štúdiá psychológie a sociológie (oboje na Masarykovej univerzite v Brne), práve tie ho údajne formovali najviac.

MICHAL MITRO: SAD Light Therapy, 2021 / 2022
Laser-cut acrylic, high impact LED tapes, steel pipes, concrete, bespoke bean bag chairs and pillows, light and sound sequence, posters

„Umenie ako disciplínu som “objavil” v Istanbule na Erasme, kde ma inšpiroval prednášajúci predmetu Special Topics In Contemporary Art - umelec Genco Gülan. Veľa som sa naučil a odskúšal si i v Indonézii v Yogyakarte, kde je nesmierne živá kultúrna scéna. V Tasmánií na School of Arts of UTAS som zas začal pracovať s elektronikou - kúpil som si svoju prvú pájku a postavil prvý jednoduchý obvod. Na FaVU v Brne som sa oboznámil primárne s teóriou a aktuálnymi paradigmami súčasného umenia, prakticky ma v tomto období obohatila len magisterská stáž v Hágu,“ hovorí o svojich štúdiách Michal Mitro s tým, že keby necestoval, jeho život a teda i umenie by boli dnes úplne iné.

„Spoznávanie rôznych mentalít, prenikanie do nich a “stávanie sa lokálnym” mi pomohli pochopiť kultúrnu a sociálnu podmienenosť nášho prežívania a umožnili mi byť otvorenejším, vnímavejším a zdráhať sa prirýchlych a jednoduchých hodnotiacich súdov.“ Kreatívny umelec v súčasnosti k svojim záujmom pridáva aj fyziku, elektrotechniku a spôsoby, ako ich prekladať do politiky.

MICHAL MITRO: Edge of Chaos, 2021
bespoke speakers, microphones and LED tapes, CNC-milled wood and laser-cut acrylics, computer, audio and light control interfaces, cabeling

                Zo všetkých miest, kde Michal Mitro pôsobil, si pre život vybral Brno, kde aj absolvoval na Masarykovej univerzite a kde sa mu podarilo vytvoriť zázemie aké nemá nikde inde. „Trávim tam tretinu až polovicu roka. Jedným z miest, ktorým sa v Brne dlhodobo venujem, je bývala komunálna záhrada na strmom svahu nad riekou Svratkou v mestskej časti Jundrov. Pred ôsmimi rokmi som si na tomto mieste kúpil maličkú záhradnú chatu a od tej doby ju neustále rekonštruujem. Môj vzťah k tomuto miestu sa časom mení, no zostáva pre mňa dôležité a naďalej ma inšpiruje.“

MICHAL MITRO: Geopoetics, 2019 / 2020
laser-cut acrylics, monitors, mini-displays, LP players, steel stands, lights, humidifier, plants, grass, precision dropper, micro-controllers, media-players
  • Michal Mitro ukončil odbor intermédiá na Vysokom učení technickom na Fakulte výtvarných umení v Brne. V rokoch 2018 a 2019 sa zúčastnil stáže na Royal College of Arts so špecifikáciou artScience v holandskom Hágu, v 2013 a 2014 študoval na University of Tasmania sochu a zvuk a v 2012 na American University of Beirut psychológiu a výtvarné umenie. Okrem toho má za sebou aj vzdelanie v oblasti sociológie (Bosphorus University Istanbul, Masarykova Univerzita Brno). Vystavoval na rade výstav doma i v zahraničí. Popri umeleckej praxi sa venuje aj kurátorskej činnosti v interdisciplinárnom spolku sessi.space (Safe Space for Exploring S- Ideas) a je členom výskumného telesa STELLA (Somatic Tech Live Lab), mapujúceho prieniky performatívneho umenia a technológií v regióne V4.

Na konci apríla tohto roku vybrala odborná porota Ceny Oskára Čepana 2022 spomedzi 57 prihlásených piatich umelcov/umelkyne: LENKU ADAMCOVÚ, PETRA KAŠPARA, MONIKU PASCOE MIKYŠKOVÚ, MICHALA MITRA, JÁNA SKALIČANA. Vo svojom vyhlásení zdôraznila rozmanitosť autorských prístupov, ktoré prezentujú súčasné slovenské vizuálne umenie aj smerom k medzinárodnému publiku. Pätica aktuálne pripravuje autorské projekty na spoločnú výstavu; jej kurátorkou je Ema Hesterová.

Medzinárodná porota pracuje aj tohto roku v zložení zo špičkových odborníčok a odborníka v oblasti súčasného vizuálneho umenia: Aaron Cezar (USA/UK; zakladateľ a riaditeľ Delfina Foundation v Londýne; v roku 2021 člen poroty Turner Prize; ex-kurátor Hayward Gallery Project Space v Londýne; kurátor programov pre verejnosť na 58. Bienále v Benátkach), Amira Gad (EG/FR; riaditeľka Light Art Space Berlín; v 2014-2019 kurátorka Serpentine Galleries v Londýne; s Hansom Ulrichom Obristom spolukurátorka skupinovej výstavy Hack Space  v K11 Art Foundation v Honk Kongu), Edith Jeřábková (CZ; hlavná kurátorka PLATO Ostrava; zakladateľka iniciatív Institut úzkosti a Are I are-events.org) a Lilia Kudelia (UA/USA; hosťujúca kurátorka v Residency Unlimited v New Yorku; ex-kurátorka Dallas Contemporary v Texase, Corcoran Gallery of Art vo Washingtone a Art Arsenal v Kyjeve; v roku 2017 ko-kurátorka Národného ukrajinského pavilónu na 57. Bienále v Benátkach). 

Cena Oskára Čepana je určená vizuálnym umelcom/umelkyniam do veku 40 rokov. Účasť v projekte nie je obmedzená konkrétnym výtvarným médiom. 

www.oskarcepan.sk

www.facebook.com/CenaOskaraCepana/

@oskarcepan

rNUlife.sk / TS Zuzana Golianová / kredit/credit: Monika Rygalová a Teraza Vinklárková

Vyjadri svoj názor na článok
Odpad! Menej takýchto článkov

Loading...
Super! Viac takýchto článkov

Diskusia

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.