Ryanair varuje pred zvýšením cien leteniek o 10 % v dôsledku meškania nových lietadiel Boeing

Šéf Ryanairu povedal, že dovolenkári budú toto leto čeliť vyšším cenám v dôsledku neskorého dodania nových lietadiel Boeing. Generálny riaditeľ Michael O'Leary uviedol, že oneskorené dodanie lietadiel obmedzí kapacitu pre cestujúcich. Povedal, že ceny leteniek Ryanairu môžu byť toto leto v dôsledku toho drahšie až o 10 %. Ryanair dúfa, že dostane nejakú kompenzáciu, ale zameriava sa hlavne na doručenie lietadiel, dodal O'Leary.

Povedal, že dodávka 57 Boeingov 737 Max 8200 bola splatná do marca, ale spoločnosť si myslí, že len 40-45 môže doraziť včas na letnú sezónu. Boeing čelí vyšetrovaniu od januárového incidentu, keď počas letu vybuchol kus trupu práve nového boeingu. Tento let spoločnosti Alaska Airline neviedol k vážnym zraneniam cestujúcich, no vynútil si núdzové pristátie.

Výkonný riaditeľ spoločnosti Boeing Dave Calhoun prevzal v utorok zodpovednosť za nehodu lietadla aerolínií Alaska Airlines a sľúbil "úplnú transparentnosť" voči vyšetrovateľom a zákazníkom.

"Budeme k tomu pristupovať ako k najväčšej priorite a priznávame našu chybu," povedal Calhoun zamestnancom na stretnutí o bezpečnosti. Lietadlu Boeing 737 MAX 9 sa počas letu uvoľnil bočný panel, ktorý prekrýval nevyužívaný núdzový východ. "Budeme k tomu pristupovať so 100-percentnou vážnosťou a úplnou transparentnosťou pri každom kroku celého tohto procesu," dodal.

Calhoun prevzal najvyššiu funkciu v Boeingu v januári 2020, keď spoločnosť čelila následkom dvoch tragických havárií jej lietadiel typu 737 MAX. Najnovší nebezpečný prípad sa stal v piatok 5. januára a jeho okolnosti vyšetruje Národný úrado pre bezpečnosť v doprave (NTSB).

"Nikto nie je lepší", než NTSB, vyhlásil Calhoun. "Dôverujem každému kroku, ktorý urobia. Oni zistia príčinu a dospejú k záveru," dodal.

Americké regulačné úrady uzemnili 171 lietadiel Boeing 737 MAX 9. Ide o rovnaký model ako lietadlo spoločnosti Alaska Airlines, ktoré v piatok 5. januára krátko po štarte z mesta Portland stratilo bočný panel. Piloti však dokázali s poškodeným lietadlom pristáť a nehoda si nevyžiadala žiadne obete.

Vyšetrovatelia NTSB v pondelok večer naznačili, že odtrhnutý bočný panel nebol dostatočne dobre pripevnený. Americký Federálny úrad pre kontrolu leteckej dopravy (FAA) v utorok oznámil, že s Boeingom spolupracuje na podrobných pokynoch pre preverenie uzemnených lietadiel.

"Boeing včera predložil prvotnú verziu pokynov a teraz ich upravuje podľa pripomienok, ktoré spätne dostal," informoval v utorok FAA. Upravenú verzie pokynov od Boeingu úrad ešte raz preskúma.

V dôsledku toho, pán O'Leary povedal, že výrobca v USA ich „preliezol“ zo strany amerického regulátora, Federálneho úradu pre letectvo. Veľké obavy boli vyjadrené v súvislosti s kontrolou kvality nových lietadiel Boeing 737 Max 9, čo vyvolalo spomalenie rýchlosti výroby.

O'Leary povedal, že náklady ušetrené hedgingom na palive by znamenali, že zvýšenie cien leteckej prepravy Ryanairu nebude také prudké ako 17 % nárast zaznamenaný v roku 2023. Niektoré ďalšie letecké spoločnosti majú tiež kapacitné obmedzenia spôsobené nedostupnosťou lietadiel, dodal.

Generálny riaditeľ Ryanairu Michael O'Leary (vľavo) a výkonný riaditeľ Boeingu Dave Calhoun podpísali v Arlingtone vo Virgínii multimiliardovú dohodu 10. mája 2023

Problém s motormi Pratt & Whitney napríklad uzemnil niekoľko lietadiel Airbus používaných dopravcami ako Wizz Air. Pán O'Leary novinárom povedal, že toto leto bude v Európe „prostredie s vyšším cestovným“. Pôvodná predpoveď Ryanairu na rok do konca marca 2025 bola, že prepraví 205 miliónov pasažierov, oproti 183,5 milióna za posledných 12 mesiacov. V ústredí firmy v Dubline Michael O'Leary povedal: "S menším počtom lietadiel možno budeme musieť tých 205 miliónov znížiť na 200 miliónov cestujúcich."

„Ak by kapacita rástla, myslím si, že cestovné by klesalo,“ dodal. Lucy Coutts, investičná riaditeľka spoločnosti JM Finn pre program Today pre BBC povedala: „Samotný Boeing povedal, že toto leto bude k dispozícii o 9 000 miest menej kvôli meškaniam v spoločnosti. "Ryanair je nízkonákladový dopravca, a preto jeho 10% nárasty sú o niečo vyššie ako priemer 3-7%, ale je to preto, že prichádza z nízkej základne."

Pri diskusii o problémoch, ktoré zachvátili amerického výrobcu lietadiel Boeing, O'Leary opísal správu, ktorú v súčasnosti dostáva od firmy, ako „zmätok“. Šéf dopravcu opakovane podporil vrcholový manažment Boeingu, ale kritizoval štandardy kontroly kvality výrobcu lietadiel. Nemyslí si, že odvolanie šéfa programu 737 Max Eda Clarka bolo správnym krokom a tvrdil, že mať náhradu za pána Clarka a nového prezidenta pre kvalitu nedáva zmysel. Ryanair, povedal, chcel jednu zodpovednú osobu, ktorá by denne monitorovala situáciu, pričom predtým povedal, že ich produkty sú "skvelé lietadlá, len ich nevyrábajú načas a nedodávajú včas".

Hovorca Boeingu povedal: „Komunikujeme so zákazníkmi, že niektoré harmonogramy dodávok sa môžu zmeniť, pretože potrebujeme čas, aby sme sa uistili, že každé lietadlo, ktoré dodáme, je vysoko kvalitné a spĺňa všetky požiadavky zákazníkov a regulačných orgánov. Dodali, že "hlboko ľutujú dopad, ktorý to má na nášho váženého zákazníka Ryanair". "Pracujeme na riešení ich obáv a podnikáme kroky na komplexnom pláne na posilnenie kvality a výkonnosti dodávky 737."

rNUlife.sk / BBC

Vyjadri svoj názor na článok
Odpad! Menej takýchto článkov

Loading...
Super! Viac takýchto článkov

Diskusia

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.