Cieľ EÚ v oblasti nulových emisií zostáva v nedohľadne, keďže autá vypúšťajú rovnaké úrovne CO2 ako pred 12 rokmi

Nová správa uvádza, že väčšina osobných automobilov v Európskej únii (EÚ) stále vypúšťa rovnaké množstvo oxidu uhličitého (CO2) ako pred 12 rokmi, upozornil v stredu Európsky dvor audítorov (EDA). Blok 27 štátov musí "zaradiť vyššiu rýchlosť", ak sa má jeho vozový park priblížiť k nulovým emisiám, uviedol v novej správe.

"K skutočnému a hmatateľnému zníženiu emisií CO2 z automobilov nedôjde, pokiaľ bude prevládať spaľovací motor, zároveň si však elektrifikácia vozového parku EÚ vyžaduje veľké úsilie," povedal Pietro Russo z EDA.

Reálne emisie z konvenčných automobilov, ktoré stále tvoria takmer tri štvrtiny registrácií nových vozidiel, sa podľa správy neznížili. Za posledné desaťročie tak zostali emisie dieselových áut na rovnakej úrovni, zatiaľ čo v prípade benzínových áut sa mierne znížili, a to o -4,6 %. Hmotnosť osobných vozidiel zároveň v rovnakom období vzrástla v priemere približne o 10 % a výkon motorov sa zvýšil v priemere o 25 %.

Autá stojace v kolóne uvoľňujú výfukové plyny, keď popri tom deti idú do školy vo Frankfurte v Nemecku, 27. februára 2023. Väčšina osobných áut v Európskej únii stále vypúšťa rovnaké množstvo CO2 ako pred 12 rokmi, varovala v stredu audítorská agentúra Európskej únie. 24, 2024. Európsky dvor audítorov uviedol, že 27-členný blok musí „zaradiť vyššiu rýchlosť“, aby sa priblížil k vozovému parku s nulovými emisiami, pričom kľúčovú úlohu zohrávajú elektrické vozidlá. (AP Photo/Michael Probst, File)

EÚ si predsavzala dosiahnuť cieľ nulových emisií pre nové osobné automobily do roku 2035. Podľa kontrolného orgánu Únie emisie CO2 z odvetvia dopravy za posledných 30 rokov neustále rástli. V roku 2021 doprava predstavovala 23 % celkových emisií skleníkových plynov v EÚ, pričom viac ako polovica z nich pripadala na osobné automobily.

„Len elektrické vozidlá (ktoré poskočili z 1 zo 100 nových registrácií áut v roku 2018 na takmer 1 zo 7 v roku 2022) prispeli k zníženiu priemerných emisií CO2 na cestách, ktoré sme zaznamenali v posledných rokoch,“ uvádza sa vo vyhlásení audítorov. Oxid uhličitý sa uvoľňuje pri spaľovaní fosílnych palív na pohon áut, lietadiel, domov a tovární. Keď plyn vstúpi do atmosféry, zachytáva teplo a prispieva k otepľovaniu klímy.

rNUlife.sk / teraz AP news

Vyjadri svoj názor na článok
Odpad! Menej takýchto článkov

Loading...
Super! Viac takýchto článkov

Diskusia

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.