Režisér Olmo Omerzu prináša v dráme Atlas vtákov portrét sebectva i osamelosti

Bez rodiny sa všetci chvejeme zimou v nekonečnom vesmíre. Aj túto vetu zakráka vrana vo filme Atlas vtákov, ktorý v pondelok (4. 4.) v Bratislave predstavil jeho pôvodom slovinský režisér žijúci v Čechách Olmo Omerzu a populárny český herec Miroslav Donutil. V koprodukčnej dráme stvárnil Iva Rónu, dlhoročného šéfa prosperujúcej firmy, ktorému sa zrúti svet po tom, čo zistí, že neobmedzenému vládcovi niekto z rodinného pokladu kradne peniaze.

Róna je konfrontovaný s tým, že z jeho rodinnej firmy niekto odlieva peniaze vo veľkom, musí čeliť novej realite, na ktorú nebol nikto pripravený. Podnikateľ sa snaží zorientovať v nechcenej situácii, ktorú mu jeho deti ani okolie neuľahčujú, ale ktorú si na seba možno zoslal sám. Omerzov film preplieta komplikované rodinné vzťahy so svetom moderných komunikačných technológií, ktoré dokážu využiť slabé miesta ľudských jedincov.

"V tej dobe som si všímal, že všade po svete vstupujú do politiky biznismeni a všetci hovoria, že chcú štát riadiť ako firmu. Predstavoval som si, ako takéto postavy vnímajú svoju rodinu, či ju tiež riadia ako firmu," povedal ku genéze filmu pre médiá Omerzu. Scenár písal s Petrom Pýchom, ktorý je tiež autorom scenára predchádzajúceho úspešného filmu Všechno bude.

Do Rodinného filmu obsadil Omerzu border kóliu, aj v najnovšej snímke hrá početným vtáctvom zastúpená fauna. "Pre mňa je veľmi dôležitý vzťah človeka a prírody, často tam vzniká istá absurdita, napríklad v tomto filme som cez vtákov chcel podčiarknuť sebectvo všetkých postáv, ktoré vo filme neriešia nič iné len peniaze," dodáva režisér.

Priznal, že postavu oligarchu Iva písali scenáristi s myšlienkou na konkrétneho herca. "Boli sme očarovaní nápadom, že film píšeme pre Miroslava Donutila. V jednu chvíľu som bol veľmi nervózny z toho, že som ho ešte neoslovil, vôbec som nevedel, či do toho pôjde. Dosť som si oddýchol, keď sme sa napokon stretli a scenár sa mu páčil."

"Prečítal som si scenár, ktorý ma nadchol. Hovoril som si - toto musím robiť. A keď sa mi toto stane, prečítam si scenár, ktorý mi od začiatku dáva jasne najavo, že by som ho nemal zahodiť, okamžite do toho idem na 'plné pecky'," povedal Miroslav Donutil k filmu, ktorý preplieta komplikované rodinné vzťahy so svetom moderných komunikačných technológií. Zachytáva portrét sebectva i osamelosti, ukazuje, čo sa udeje, keď vzťahy nepoháňa láska a neha, ale peniaze. Vo vojne, ktorá sa vo filme postupne rozpúta, však vôbec nie je jasné, kto stojí proti komu, ani to, kto z nej vyjde ako víťaz.

Alena Mihulová stvárňuje hlavnú účtovníčku, ktorá dlhé roky pracuje v Rónovej firme. S majiteľom ju spája tajná minulosť. Nikdy však nemala šťastie v milostnom živote. Sama vychovávala dcéru Ninu. V dobe, keď už bola zúfalá, spoznala na internete amerického vojaka, ktorý dokázal jej bolesť premeniť v nádej. "Ide o postavu, u ktorej sa z antagonistu postupne stane obeť a podobne ako Ivo padá z vrcholu až na dno," dodáva režisér k postave Marie, ktorá sa slepo zamiluje a staví celý svoj život na jednu kartu.

Tajomstvo príbehu uchováva Omerzu až do konca, divák si ho musí dorozprávať sám, prípadne domyslieť totožnosť ľudí, ktorí sú v Rónovom telefóne uložení pod vtáčími menami. "Verím tomu, že keď sa niektoré veci nedopovedia, divák viac spozornie a je napojený na film, lebo sa snaží interpretovať udalosti. Zároveň je veľmi dôležité, aby sa toho neukrylo príliš, pretože nakoniec divák musí príbeh zložiť tak, ako som ho chcel povedať, tajomstvá sa v niektorých momentoch musia otvoriť," poznamenal režisér, ktorý v novom filme prináša portrét sebectva i osamelosti. Ukazuje, čo sa udeje, keď vzťahy nepoháňa láska a neha, ale peniaze.

"Filmová dcéra a mama", Eliška Křenková a Alena Mihulová

Donutil pred natáčaním Atlasu vtákov označil režiséra Omerzua za budúcnosť českého filmu. "Platí to o to viac, že som s ním mohol pracovať a utvrdil som sa v tom. Olmo jednak dokáže spolu so scenáristom vytvoriť skvelý scenár, potom ho výborným spôsobom realizovať, navyše je prístupný diskusii, nenecháva herca byť bábkou," podčiarkol herec. "Je schopný sa baviť o tom, čo by postava ešte mala mať, dokonca sme si pred natáčaním vydiskutovali veci, ktoré v scenári vôbec neboli, vzájomne sme sa o nich utvrdili a potom sa do scenára dostali," prízvukuje Donutil, ktorý v bratislavskom Kine Lumiére otvoril Týždeň slovenského filmu.

"Za mimoriadny som vždy považoval Jánošíka Paľa Bielika, potom tú ďalšiu verziu, ako chlapca ma to neuveriteľne fascinovalo, ten príbeh som prežíval naplno. Potom celú slovenskú novú vlnu, Dušana Hanáka, fascinovali ma napríklad Ružové sny," prezradil Donutil svojich favoritov zo slovenskej filmovej klasiky. Pozoruhodné snímky objavil aj v tvorbe súčasných slovenských filmárov, zvlášť upozornil na politický triler Sviňa, ktorý o vplyvných mužoch z mafie i najvyšších miest politiky nakrútil režisérsky a scenáristický tandem Mariana Čengel Solčanská a Rudolf Biermann. "To sa v českej kinematografii zatiaľ ešte nepodarilo, zacieliť to až tak konkrétne na politické figúry. U nás to bude ešte nejaký čas trvať, kým sa na to nájde odvaha," myslí si Mirek Donutil.

PREMIÉRA: 14. 4. 2022
RÉŽIA: Olmo Omerzu
SCENÁR: Petr Pýcha, Olmo Omerzu
KAMERA: Lukáš Milota
HUDBA: Monika Omerzu Midriaková
HRAJÚ: Miroslav Donutil, Alena Mihulová, Martin Pechlát, Eliška Křenková, Vojtěch Kotek, Pavla Beretová
ŽÁNER: dráma
STOPÁŽ: 90 minút
ZEM VZNIKU: Česká republika, Slovenská republika, Slovinsko
ROK VÝROBY: 2021
ŠTÚDIO: endorfilm
FORMÁT: 2D DCP, zvuk 5.1, Dolby Atmos
JAZYKOVÁ VERZIA: česká
PRÍSTUPNOSŤ: nevhodné pre vekovú kategóriu maloletých do 12 rokov

rNUlife.sk / tasr

Vyjadri svoj názor na článok
Odpad! Menej takýchto článkov

Loading...
Super! Viac takýchto článkov

Diskusia

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.