Vojnové múzeum s vínom RAF je len v Ivančiciach na Morave

Medzi najstaršie moravské mestá patria Ivančice. Ich prvá písomná zmienka pochádza z roku 1212 a mestské výsady im udelil kráľ Václav II. v roku 1288. Mesto vzdialené 20 km od Brna leží na sútoku riek Jihlava, Oslava, Rokytná obklopené vrchmi z troch strán. Okrem iných historických stavieb má pozoruhodnú renesančnú budovu Starej radnice, v ktorej je Pamätník svetoznámeho maliara Alfonza Muchu. Svoju stálu expozíciu má tam aj druhý významný ivančický rodák, herec Vladimír Menšík. Turistickým lákadlom najmä pre milovníkov vojenskej histórie či špeciálne letectva je Múzeum generála Emila Bočeka RAF. Pripomína vynikajúcu povesť československých pilotov počas druhej svetovej vojny, ktorí slúžili v elitných jednotkách britského letectva Royal Air Force (RAF).

Podľa Wikipédie je to najstaršie nezávislé letectvo na svete. RAF vzniklo 1. apríla 1918 zlúčením Kráľovského leteckého zboru a Kráľovskej námornej leteckej služby. Odvtedy zohralo významnú úlohu v britskej vojenskej histórii, najmä počas druhej svetovej vojny, keď od júla do októbra 1940 sa uskutočnila bitka o Britániu. Letky RAF sa úspešne bránili proti útočiacim nemeckým lietadlám Luftwaffe a zamedzili Hitlerovým vojskám vstup do Anglicka.

Československí letci ako príslušníci našich zahraničných vojenských jednotiek pôsobili v RAF. V auguste 1940 ich už bolo takmer tisíc, ktorí sa ihneď zapojili do výcviku na britských lietadlách. Prvou československou stíhacou letkou od 12. júla 1940 bola 310. peruť RAF na letisku Duxford. Následne vznikli ďalšie perute 311, 312 a 313 aj na iných letiskách. Stali sa súčasťou tzv. dobrovoľníckej zálohy RAF. Počas druhej svetovej vojny v britskom kráľovskom letectve slúžilo 2402 Čechov a Slovákov, pätina z nich sa konca vojny nedožila. No nie všetci boli piloti, okrem mužov v modrých uniformách tam bol pozemný personál, vojaci v administratívnych funkciách, ako styční dôstojníci alebo vo výcvikových jednotkách. Po februári 1948 sa mnohí z nich stali obeťami komunistického režimu a ich činnosť bola dlho tabuizovaná v našej povojnovej obmedzenej demokracii.   

Myšlienka založiť prvé Múzeum RAF na území bývalého Československa nebola prvoplánová a po zmene štátneho režimu v roku 1989 sa rodila veľmi pomaly. Najskôr si nadšenci lietania a histórie v Ivančiciach vybudovali modelové letisko, kde organizujú tematické podujatia. Kúpený londýnsky autobus prerobili na zariadenie pre pilotov, ktorí ich navštevujú, a vybavenie na riadenie letovej prevádzky i pre ďalších záujemcov. Zároveň získavali exponáty a dokumenty z druhej svetovej vojny od kamarátov, od pilotov alebo z ich pozostalosti, kúpou na burzách a z iných zdrojov.         

„K tejto histórii mám blízko od chlapčenských rokov. Môj prastrýc slúžil v RAF, ale nie ako letec, pracoval v roome, kde sa stretávali letci na porade pred štartom bojového útoku. Jedným zo stíhačov 310. perute RAF bol Emil Boček, ktorého som spoznal pred niekoľkými rokmi a informoval o našom klube histórie i zámere vytvoriť s jeho menom múzeum RAF. Bol prekvapený, že máme maketu jeho lietadla Spitfire a spýtal sa, či je vôbec možné múzeum pomenovať podľa neho. Odpovedal som mu, že ak on súhlasí je to reálne. Tak sa stalo 17. októbra 2019, keď sme za Bočekovej účasti, tiež kardinála Duku, ministrov obrany Českej republiky a Slovenska i mnohých ďalších významných osobnosti otvorili jediné Múzeum generála Emila Bočeka RAF na svete,“ spomína jeho riaditeľ Jan Dašovský.

Zároveň dodáva, že armádny generál Emil Boček zomrel vlani v Brne. Jeho múzeum je otvorené celoročne zdarma. Návštevníci môžu vidieť osobné veci veteránov, ktorí sa ako piloti zúčastnili bojov nielen o Britániu, ale aj následných bitiek o európsky kontinent. Expozícia zahŕňa širokú škálu originálneho vybavenia stíhacích lietadiel a bombardérov, fotografie, mapy, vyznamenania, korešpondenciu pilotov, originálny záznam správ z úspešnej leteckej prevádzky či tematické suveníry.

Hlavnému múzejnému priestoru dominuje maketa stíhacieho lietadla Spitfire, na krídle ktorého si možno vychutnať niektorú z miestnych gastro špecialít alebo si posedieť pri káve v kreslách okolo preskleného umeleckého stola vytvoreného z desiatich častí leteckých motorov a uvažovať, aké to bolo pre našich predkov, keď opustili vlasť a bojovali za slobodu svojich blízkych v cudzej krajine.

Ďalšou nielen Dašovského vášňou je dobré víno, ktoré v slovenskej Malokarpatskej oblasti vyrábajú jeho dlhodobí priatelia i nadšenci histórie Peter Rajnic a Braňo Fischer.

„Na ich oceňované skvelé vína sme vymysleli ochrannú známku, pod ktorou nesú svoju nezameniteľnú tvár Rajnic a Fischer. Stalo sa to na dávnejšom stretnutí v ich vinárni, kde sme dlho debatovali a o štvrtej ráno padol nápad podľa ich mien pomenovať novú kolekciu vín RAF. Kráľovské letectvo a skvelé víno RAF, spojenie rytierov nebies a rytierov vína. Víno iné ako všetky ostatné, s vlastnou etiketou a príbehom, o ktorom možno hovoriť v našom Dome RAF. Ten sme vybudovali v kúpenej budove. V nej sme chceli urobiť drobné úpravy, nakoniec po dvoch rokoch sme ju takmer celú prestavali k našej spokojnosti a s vlastným personálom. Okrem múzea a vinárne máme reštauráciu s kuchyňou, pivnicu, halu na usporiadanie rôznych spoločenských či vzdelávacích podujatí. Vznikol nový priestor nielen pre priaznivcov vojenskej histórie,“ prezrádza Jan Dašovský.    

rNUlife.sk / PAVOL ERDZIAK, Foto zdroj: kudyznudy.cz

Vyjadri svoj názor na článok
Odpad! Menej takýchto článkov

Loading...
Super! Viac takýchto článkov

Diskusia

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.