Prechod na bezemisné vozidlá prináša technologické a ekonomické výzvy. Tie hlavné sú dostupnosť infraštruktúry pre dopĺňanie palív, výroba, výdrž a recyklácia batérií, zvýšená spotreba elektriny a nutná transformácia elektrizačnej sústavy, finančná konkurencieschopnosť a prispôsobenie výrobných procesov automobilových výrobcov na prechod na bezemisné vozidlá. Vyplýva to z analýzy "Čisto a zbesilo" Inštitútu environmentálnej politiky (IEP).
Medzi bezemisné palivá patria elektrina, vodík a e-palivá. Energeticky najefektívnejší druh pohonu je podľa IEP elektrický, technologickou výzvou je ich dojazd. "Elektromobil priamo premieňa elektrinu na pohyb, zatiaľ čo konvenčné autá musia spaľovaním paliva vytvárať teplo, a potom teplo premieňať na pohyb. Dojazd batériových elektrických vozidiel sa považuje za jednu z hlavných prekážok pri akceptácii elektromobility," uviedli analytici s tým, že kapacita batérií sa však v posledných rokoch zvýšila.
![](http://www.nulife.sk/wp-content/uploads/2023/07/347638185_658270486330237_2269631827817363270_n-1024x538.jpg)
Prechodom na elektromobilitu do roku 2035 predpokladajú postupné zvýšenie spotreby elektriny na Slovensku o 1,3 terawatthodinu, respektíve 4,2 percenta oproti roku 2021. IEP tvrdí, že v súvislosti s predpokladanou elektrifikáciou priemyslu a prechodom na elektromobilitu bude najmä po roku 2035 potrebné zvyšovať objem vyrobenej elektriny. "Do roku 2030 by mala elektrická energia z nízkoemisných zdrojov predstavovať 90 percent spotreby," podotkli analytici.
![](http://www.nulife.sk/wp-content/uploads/2023/07/fb_infografika.png)
"Elektrifikácia dopravy bude vyžadovať posilnenie a zlepšenie stability elektrizačnej sústavy. Dodatočný dopyt po elektrine pri nabíjaní vozidiel bude predstavovať hlavne nápor na elektrizačnú sieť, najmä v podvečerných hodinách," skonštatoval IEP.
Využitie vodíkového elektrického pohonu očakávajú odborníci najmä v nákladnej doprave na dlhé vzdialenosti. Problémom vozidiel na vodíkový elektrický pohon je najmä vysoká energetická náročnosť a s tým súvisiace vysoké náklady.
![](http://www.nulife.sk/wp-content/uploads/2023/07/347641436_660732386084047_3624355007183941985_n-1024x529.jpg)
Naša analytička Katka Nánásiová bola hostkou v relácii Komentáre dňa na RTVS 24, kde prezentovala výsledky IEP štúdie ohľadom elektromobility. V rozhovore sa dozviete, aký je dnes rozdiel medzi cenou elektromobilu a vozidla so spaľovacím motorom, ako aj predpokladaný vývoj cien elektromobilov na Slovensku.
Záznam z televízneho vysielania si môžete pozrieť na priloženom linku od 25 minúty: https://www.rtvs.sk/televizia/archiv/20116/413495#1667
Alternatívu k elektrickému pohonu predstavujú e-palivá, ktoré sú vyrobené z vodíka a oxidu uhličitého za dosiahnutia energetických strát. Tie sú však spojené s vysokými palivovými nákladmi a energetickou náročnosťou. "Výhodou je možnosť ich použitia v spaľovacích motoroch, čím odpadá nutnosť nákupu nového vozidla," poukázal inštitút.
Inštitút environmentálnej politiky (iep.sk)
rNUlife.sk