SND uviedlo premiéru dvojtitulu Hriech/Její pastorkyňa, zahviezdia aj hosťujúce herečky, Eva Vica Kerekeš či Dana Košická

Do repertoáru Činohry Slovenského národného divadla (SND) vstupujú dva klenoty slovenskej a českej realistickej drámy Hriech/Její pastorkyňa. Obe hry sa do jedného inscenačného tvaru pokúsil spojiť režisér Matúš Bachynec. Diela Jozefa Gregora Tajovského a Gabriely Preissovej patrili k prvým premiéram v dejinách SND a ich spojenie a nové naštudovanie je ďalším príspevkom činohry k oslavám jeho storočnice. V premiére ich uviedli 12. a 13. septembra v Štúdiu SND.

Konfrontáciu dvoch verzií jedného základného príbehu – jednej komickej a druhej tragickej, konfrontáciu dvoch bratských národných dramatík, dvoch prístupov k životu, dvoch národných pováh...

Tajovského jednoaktovka Hriech nie je možno taká známa ako jeho Statky-zmätky alebo Ženský zákon, je to však dramaticky zaujímavo vystavaná komédia. Komédia v oboch zmysloch slova – komédia ako hra s nebanálnymi čierno-humornými situáciami i hra, ktorá sa dobre skončí. 

"Sila tejto komédie vychádza z jej silnej rámcovej situácie. Tá je dramatická – Evin muž sa po rokoch vracia z Ameriky. Nevie, že Eva sa medzitým zaplietla s detinským a nezodpovedným sluhom Janom a majú spolu dieťa. Eva je zúfalá, nevie, ako jej muž na túto situáciu zareaguje. Cesta k nesentimentálnemu 'happyendu' vedie cez neľahké rozhovory a spytovanie si svedomia," vysvetľujú tvorcovia inscenácie.

Daniel Fischer, Anežka Petrová a Dana Košická

Základná dramatická situácia Její pastorkyne je podľa nich veľmi podobná. Mladá Jenufa čaká dieťa s nezodpovedným Števom, ktorý si ju však nechce vziať. Vzal by si ju Laco, ale pre toho je predstava, že bude vychovávať dieťa chlapa, ktorého neznáša, neprijateľná. Nechcené dieťa je tu opäť problém.

"U Preissovej sa, na rozdiel od Tajovského, príbeh končí tragicky. Spoločné uvedenie týchto klasických hier ponúka viacero zaujímavých konfrontácií," hovorí Daniel Majling, dramaturg predstavenia, ktoré prináša konfrontáciu dvoch verzií jedného základného príbehu - komickej a tragickej, konfrontáciu dvoch bratských národných dramatík, dvoch prístupov k životu, dvoch národných pováh.

Vica Kerekes a Tomáš Maštalír

V jednoaktovke Hriech, v ktorej Tajovský čerpal inšpiráciu z východoslovenského vysťahovalectva, ale inšpiroval sa aj Tolstým a francúzskym naturalizmom, účinkujú Gabriela Dzuríková, Vica Kerekes (a. h.), Tomáš Maštalír a Matúš Beniak, poslucháč VŠMU. V titule Její pastorkyňa sa predstavia Dana Košická a. h., Anežka Petrová, poslucháčka VŠMU, Roman Poláčik, Daniel Fischer a iní.

Vica Kerekes a Gabriela Dzuríková

Oba tituly hrajú herci v pôvodnom znení. "Hranice nášho jazyka sú hranicami nášho myslenia. Keď chceme zachovať spôsob myslenia ľudí v jednej aj druhej hre, mali by sme im nechať aj pôvodný jazyk. Báli sme sa, že prepisom do dnešnej hovorovej slovenčiny by sme mnohé veci zbavili poézie a možno aj zbanalizovali," dodal dramaturg.

Inscenačný tím ďalej tvorili Barbora Šajgalíková, ktorá navrhla scénu, kostýmy sú dielom Jána Husára. Pod hudbu sa podpísal Daniel Fischer.

rNUlife.sk / SND

Vyjadri svoj názor na článok
Odpad! Menej takýchto článkov

Loading...
Super! Viac takýchto článkov

Diskusia

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.