Trnavská Trieda budúcnosti inšpiruje a vzdeláva učiteľov z celého Slovenska. Môže pomôcť pri kurikulárnej reforme?

Ešte v septembri 2021 vznikla v Trnave trieda budúcnosti - Future Classroom Lab BESST. Modelovú triedu zriadila Súkromná základná škola BESST z viacerých dôvodov. V prvom rade slúži na vyučovanie žiakov podľa princípov Future Classroom Lab. V triede sa už vystriedali žiaci 5. ročníka, 4. ročníka a aktuálne sa v nej učia druháci.

Future Classroom Lab BESST tiež vznikla pre inšpiráciu a realizáciu školení pre učiteľov z celého Slovenska. Aktuálne v nej prebieha Inovačné vzdelávanie akreditované Ministerstvom školstva, ktoré je zamerané na aplikáciu princípov Triedy budúcnosti do vyučovania. Momentálne sa ho zúčastňuje 23 učiteľov a riaditeľov z Košíc, Žiliny, Čadce, Žitavian, Humenného a Trnavy.

„Od zriadenia modelovej triedy budúcnosti a jej zaradenia do medzinárodnej akreditovanej siete tried budúcnosti  „FUTURE CLASSROOM LAB NETWORK OF INOVATIVE LEARNING LABS AND SPACES“  nás kontaktujú riaditelia a učitelia, nielen zo Slovenska, ale aj z Českej republiky.  Zaujíma ich najmä koncept vyučovania v triede budúcnosti, možnosti zavedenia a spôsoby práce s digitálnymi technológiami, ale aj práca s flexibilnými priestormi,“ objasnila dôvody návštev Eva Polláková, riaditeľka Súkromnej základnej školy BESST a ambasádorka Future Classroom Lab pre Slovensko.

Priestor modelovej triedy BESST je rozdelený do viacerých učebných zón. Obsahuje tri kmeňové triedy pre žiakov jedného ročníka a spoločné priestory, ktoré slúžia na bádanie žiakov, kreatívnu tvorbu, prezentáciu a diskusiu. Ďalej tu nájdete priestor na relaxáciu, samostatnú tvorbu a prácu.

K triede budúcnosti patrí aj terasa, kde sa žiaci môžu učiť počas teplejších mesiacov

Priestory vznikli na základe modelovej Triedy budúcnosti v Bruseli, ktorá bola vytvorená organizáciou European Schoolnet. Táto organizácia spája 34 ministerstiev školstva a jej hlavným cieľom je prinášanie inovácií do vyučovacieho procesu v štátoch EÚ.

Princípy Triedy budúcnosti však nie sú iba o ideálnych priestoroch. Ide v nej tiež o využívanie digitálnych technológií a najmä o využívanie inovatívnych metód a foriem vedúcich k aktívnemu učeniu sa žiakov, kde je v centre procesu žiak. Práve žiak samostatne objavuje a nadobúda vedomosti. Učiteľ odchádza z pozície prezentátora do role sprievodcu žiakov. Dôležité je tiež rozvíjanie zručností a kompetencií pre 21. storočie.

„Naša modelová trieda budúcnosti je navrhnutá a upravená podľa potrieb našej školy. Vznikla dôsledným návrhom a venovaním sa aj najmenším detailom. Som rád, že sa tento projekt podaril zrealizovať. Škole prináša nové možnosti vo vzdelávaní. Zároveň pomáhame inšpirovať a vzdelávať aj ďalšie školy. Veríme, že (aj naša) trieda budúcnosti bude prispievať k úspešnej realizácii zmien spojených s kurikulárnou reformou, ktorá čaká všetky školy v roku 2026,“  vysvetlil Roman Hirner, konateľ zriaďovateľa školy BESST.

Future Classroom Lab BESST (Trieda budúcnosti) — BESST ZŠ

rNUlife.sk / Mgr. Eva Polláková, Riaditeľka Súkromnej základnej školy BESST

Vyjadri svoj názor na článok
Odpad! Menej takýchto článkov

Loading...
Super! Viac takýchto článkov

Diskusia

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.