Festival Drama Queer 2021 prináša horúce témy na divadelné dosky

Slovenské, české, belgické a poľské talenty a to najlepšie z činohry aj fyzického divadla – Festival Drama Queer tento rok prezentuje program s témou Identity. Od 22. októbra do 2. novembra uvedie desať divadelných predstavení a performance v Štúdiu SND, v Divadle Pavla Országha Hviezdoslava, v A4 Priestore súčasnej kultúry a v celkom novom kultúrnom priestore P*AKT. S podtitulom “jednota v rôznosti” festival voľne nadväzuje na návštevu pápeža na Slovensku a tak má za cieľ spájať publikum prostredníctvom divadla.

Drama Queer sa od roku 2012 usiluje o posúvanie hraníc na medzinárodnej divadelnej scéne s fokusom najmä na témy spojené s LGBTQIA+ komunitou a sociálnou spravodlivosťou. Ročník 2021 sa opiera o tému Identity. Téma rámcuje dramaturgiu festivalu v duchu hesla “jednota v rozmanitosti”.

Festival otvorí predstavenie Jozefa Vaľa Coming Out, ktoré sa na tému “coming outu” pozerá v kontexte sveta futbalu. Podobne aj performance “Bromance” Michała Przybyła a Dominika Więceka je pokusom konfrontovať stereotyp “skutočného muža” a zobraziť rôzne formy maskulinity. Dielo voľne nadväzuje na literárnu predlohu “Not Gay. Sex Between Straight White Men” spisovateľky Jane Ward.

Jedným z najväčších ťahákov festivalu je oceňované predstavenie Transky, body, vteřiny v podaní českého Divadla Petra Bezruče. Nová hra je inšpirovaná škandalóznym osudom československej atlétky, ktorej úspechy boli vymazané z novodobej histórie. Inscenácia získala hlavnú cenu českej divadelnej kritiky.

Režisér a dramatik Patrick Bonté a tanečníčka a choreografka Nicole Mossoux sú na scéne od roku 1985. Toto oceňované belgické duo sa venuje performance na hraniciach tanca a divadla, špecializuje sa na “objímanie neprebádaného, dotýkanie podvedomého”. Na festivale predstavia miniatúru Alban.

Domáci protipól k Albanovi poskytne Jaro Viňarský. Fyzické predstavenie na motívy rovnomennej knihy maďarského spisovateľa Lászla Krásznahorkaia a nemeckého maliara Maxa Neumanna uvedie pod titulom Animalinside.  

Okrem činohry a pohybových a tanečných performance Drama Queer tento rok prvýkrát uvedie aj formát tzv. drag show. PiNKBUS nadväzuje na tradíciu pražských kabaretov a varieté a okoreňuje ju dávkou rastúceho trendu – drag queens. Performance otvára diskusiu o témach ako sexualita, nahota, sloboda a telesnosť.

Akýmsi pomyselným dramaturgickým protipólom k performance PiNKBUS je predstavenie DOM v podaní Divadla Andreja Bagara, ktoré v Štúdiu SND predstaví tému tabuizovania sexuality a nástupu fašizmu v Španielsku v 30-tych rokoch. Text autorky Anny Saavedra vznikol na motívy Lorcovej drámy Dom Bernardy Alby (1936). Hra poukazuje na bigotné dodržiavanie tradícií na španielskom vidieku, ale otvára aj tému spoločenských noriem, predsudkov, strachu z klebiet a zo spoločenského odsúdenia.

foto: Ctibor Bachratý

Rodina ako útočisko? Ako zdroj spoločenského násilia? Alebo ako obyčajný ekonomický subjekt? Otcovrah - autorská variácia na pôvodný text A. Bronnena Vatermord v podaní pražského Divadla X10 je javiskovým obrazom o hľadaní zmyslu tradičnej rodiny ďaleko za bezpečným koncom dejín. 

Kto je Medea? Existuje v súčasnom svete niečo ako ideálna matka? Nielen tieto ale aj ďalšie otázky si kladú tvorcovia z divadelnej skupiny Averze v najnovšom predstavení Medea_is_missing.

Okrem antickej legendy je inšpirované textom nemeckej spisovateľky Christy Wolfovej. „V českém divadelním prostoru je stále velmi málo režisérů, režisérek, či kolektivů, které by se programově těmto tématům věnovali. Máme za to, že je potřeba se jim věnovat, pojmenovávat problémy a artikulovat je směrem k veřejnosti,“ dodáva autorka v rozhovore pre idnes.cz.  

Bodkou za festivalom bude predstavenie Socializmus s teplou tvárou v podaní divadla NOMANTINELS. Hru napísal Andrej Kuruc a režíroval Marián Amsler. Rozpráva o tom, ako sa žilo queer ľuďom za socializmu. Odohráva sa v 80-tych rokoch počas normalizácie a sleduje príbeh mladého muža, ktorý musí čeliť nástrahám doby.

V rámci sprievodného programu Drama Queer uvedie performance F64.2 z dielne Claude Johanna Čierneho. Performance upozorňuje na situáciu, do ktorej sa dostáva mladý transrodový človek na Slovensku kvôli absencii systematickej zdravotnej starostlivosti a príslušnej legislatívy. V performance zaznejú autentické výpovede mladých transrodových ľudí. V diskusii pred inscenáciou Bromance bude reč o bariérach, ktoré vytvorila toxická maskulinita. Diskusie sa zúčastní psychológ Andrej Kuruc, publicistka Sasi Moran a ďalší.


Viac info o programe Drama Queer 2021 a predpredaji nájdete na www.dramaqueer.sk

Facebook Instagram

Program

23/10 ​​Drama Queer: Jozef Vaľo - COMING OUT
24/10 Drama Queer: mossoux_bonte - Alban

25/10 Ako toxická maskulinita kazí priateľstvá

25/10 Drama Queer: Michał Przybyła, Dominik Więcek – BROMANCE

26/10 Drama Queer: PiNKBUS

27/10 Drama Queer: Divadlo Andreja Bagara – DOM

29/10 Drama Queer: Divadlo Petra Bezruče – Transky, body, vteřiny

29/10 Drama Queer: DIVADLO X10 – Otcovrah

30/10 Drama Queer: Alexandra Bolfová – MEDEA_is_missing

31/10 Drama Queer: Claude Johann Čierny – F64.2
1/11 Drama Queer: Jaro Viňarský – ANIMALINSIDE
2/11 Drama Queer: NOMANTINELS – Socializmus s teplou tvárou

Záštitu nad podujatím prebrala prezidentka Slovenskej republiky Zuzana Čaputová.

Hlavný partner: Festival Drama Queer z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.

Festival ďalej podporili Nadácia mesta Bratislavy a Ministerstvo Kultúry Slovenskej Republiky.

rNUlife.sk / Juraj Hoppan, PR

Vyjadri svoj názor na článok
Odpad! Menej takýchto článkov

Loading...
Super! Viac takýchto článkov

Diskusia

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.