Oblasť bezpečnosti a stability v inteligentnej doprave bola hlavnou témou konferencie driving.digital 2019, ktorá sa spolu so sprievodným okrúhlym stolom konala v dňoch 14. a 15. októbra 2019 v areáli X-Bionic Sphere v Šamoríne. Obe podujatia majúce medzinárodný charakter sú súčasťou širšej rovnomennej iniciatívy, ktorá reaguje na transformačné zmeny v automobilovom a dopravnom priemysle a ktorej cieľom je podporiť a priniesť konkrétne výskumné a inovačné projekty s vysokou pridanou hodnotou.
![](https://drivingdigital.org/wp-content/uploads/2019/10/driving.digital_4109_u.jpg)
Všetko je len na začiatku
Cieľom konferencie bolo oboznámiť sa s rozsahom témy inteligentnej dopravy a priblížiť výhľady na širšie uplatnenie technologických inovácií v reálnej praxi. V šestnástich príspevkoch expertov a lídrov zo Slovenska i zahraničia konferencia potvrdila, že spoľahlivé údaje a bezpečná komunikácia sú nie len spoločným technologickým základom pre inteligentnú dopravu, ale pre Slovensko i príležitosťou uplatniť sa v relatívne nových oblastiach, ktoré blízka budúcnosť bude musieť riešiť.
![](https://drivingdigital.org/wp-content/uploads/2019/10/driving.digital_3648_u.jpg)
Konferenciu otvoril vicepremiér Richard Raši, ktorý vo svojom príspevku zvýraznil dôležitosť automobilového priemyslu pre slovenskú ekonomiku, rovnako ako nevyhnutnosť uplatniť sa na medzinárodných trhoch výskumnými a inovatívnymy projektami pre inteligentnú dopravu, najmä v oblasti digitálnych technológií. V ďalších príspevkoch sa účastníci konferencie mohli oboznámiť so všetkými kľúčovými vývojovými trendmi v inteligentnej doprave, najmä z pohľadu otázok využitia umelej inteligencie a 5G komunikácie. Výraznú časť tvorili aj príspevky so zameraním na praktický život v inteligentných dopravných a mestských ekosystémoch, najmä v oblasti nového prístupu k mobilite, ale aj dostupnosti, bezpečnosti a riešenia nových, pre ľudstvo doteraz neriešených situácií.
![](https://drivingdigital.org/wp-content/uploads/2019/10/driving.digital_3955_u.jpg)
Bezpečnosť na prvom mieste
Najvýraznejšou časťou prvého dňa boli príspevky z oblasti bezpečnosti, a to najmä tej kybernetickej, ktorá už dnes zasahuje do všetkých oblastí inteligentnej dopravy a automobilového priemyslu a ktorá bude stále viac zasahovať aj do celkovej bezpečnosti dopravy. Perspektíva kybernetickej bezpečnosti automobilov a dopravy cez skúsenosť z minulosti bola hlavným zameraním Gilad Bandela, viceprezidenta izraelskej spoločnosti Arilou, ktorý upozornil, že by bolo chybou, ak by sa výrobcovia a všetci relevantní aktéri nepoučili z už existujúcej skúsenosti, najmä pri riešeniach rizikových situácií v strojárstve a energetike.
![](https://drivingdigital.org/wp-content/uploads/2019/10/driving.digital_3924_u.jpg)
Ochrana citlivých údajov, zodpovednosť, odolnosť dopravných systémov, úloha vlád - to sú ďalšie oblasti spojené s kybernetickou bezpečnosťou v automobilovom a dopravnom priemysle, na ktoré sa podľa Petra Béreša zo spoločnosti SophistIT, bude musieť ľudstvo rýchlo adaptovať.
„Táto konferencia bola jednou z najlepších, akej som sa v poslednom období v tejto oblasti zúčastnil. Žiadna sa zďaleka nepriblížila svojim rozsahom a hĺbkou tak, ako tu v Bratislave. Som naozaj rád, že som sa jej zúčastnil“ povedal pán Armin Kaltenegger z rakúskej KFV (Austrian Road Safety Board) neskôr po konferencii.
![](https://drivingdigital.org/wp-content/uploads/2019/10/driving.digital_3779_u.jpg)
Kde sú klienti slovenského výskumu?
Hlavným podujatím druhého dňa bol okrúhly stôl expertov a lídrov z výroby, akademickej pôdy, výskumných a verejných inštitúcií. Spolu celkom 15 aktérov témy výskumu a inovácií v automobilovom a dopravnom priemysle boli hosťami moderovanej panelovej diskusie, do ktorej sa zapájalo niekoľko ďalších desiatok delegátov z auditória. Na ploche temer piatich hodín bol vytvorený dostatočný priestor pre otvorenie najzávažnejších otázok slovenského výskumu, ktorý má pre kontinuitu automobilového priemyslu na Slovensku zásadný význam. V živej debate domácich a zahraničných hostí sa hovorilo a reagovalo na celý rad, na Slovensku už tradičných argumentácií ťažkostí slovenského výskumu, od nedostatku finančných a personálnych zdrojov, cez byrokratické prekážky, až po ťažkosti nachádzať účinné partnerstvá, vrátane medzinárodných, ktoré by zvýšili úspešnosť slovenských inovačných a výskumných programov.
![](https://drivingdigital.org/wp-content/uploads/2019/10/driving.digital_3825_u.jpg)
„Inteligentná doprava má vo Veľkej Británii vysokú podporu, máme 14 vývojových centier podporovaných priamo vládou a pre spoluprácu so Slovenskom sme pripravení a otvorení.“ reagoval Martin Wood z Department-u pre medzinárodný obchod Veľkej Británie, na tému vytvárania medzinárodných partnerstiev. Tie sú základom príkladov úspešného výskumu zo Slovenska, ktorými sú Matador Group a slovenská pobočka Continental, s jej výskumným centrom vo Zvolene, Púchove a Dolných Vesteniciach, zamestnávajúcich spolu 500 výskumno-vývojových pracovníkov. „Nemôžeme robiť všetko, preto sme sa v rámci výskumu zamerali na oblasť logistiky a dizajnu. To sú oblasti ktoré sú kľúčové pre nás a pre našich klientov“ povedal pán Štefan Rosina, prezident skupiny Matador.
Viac ako 86% účastníkov hodnotilo konferenciu ako vynikajúcu alebo veľmi dobrú.
Otázka koncových prijímateľov výsledkov slovenského výskumu sa z debaty postupne ukazovala ako jednou z najzásadnejších pri nastavovaní stratégie slovenských inovačných a výskumných programov pre inteligentnú dopravu. Výroba vozidiel v Čechách, Nemecku a v širšom regióne boli argumentami pani Terezy Čížkovej z českého ministerstva dopravy, ale aj pána docenta Luboša Magdolena z STU, ktorý nutnosť zapojiť koncových klientov z komerčného sektora videl aj cez otázku konečných vlastníkov a platcov patentov.
![](https://drivingdigital.org/wp-content/uploads/2019/10/driving.digital_3926_u.jpg)
Účinná stratégia, vytvorenie funkčného ekosystému, nastavenie priorít, zapojenie všetkých relevantných aktérov a dostupnosť investícií. To sú hlavné opatrenia, ktorými štát pristupuje k podpore slovenského výskumu a inováciám v slovenskej doprave, prezentovali páni Peter Varga z ministerstva dopravy a páni Radoslav Repa a Peter Kárpáty z ÚPVII, ktorí sa okrúhleho stola zúčastnili za verejný sektor.
Redakciu NUlife.sk informovala ANASTÁZIA HRČKOVÁ, PR / I.Šenkarčin