Pamätáte na minulé leto? Slnko, rozpálené terasy a chladné pivo, ktoré tieklo prúdom. Zabudnite. Tohtoročná pivná sezóna sa zmenila na chladnú, sychravú drámu, kde hlavnú rolu hral dážď a premenlivé teploty. Nehovoriac o slovenskej inflácii, ktorá tlačí ceny zlatého moku v obchodoch i pohostinstvách do závratných výšok.
- Vlaňajšie najteplejšie leto za necelé storočie tento rok vystriedali teplotne nestabilné a chladnejšie jarné a letné mesiace.
- Nadpriemerne teplým mesiacom bol iba jún, v ktorom Prazdroj na Slovensku predal o 13 % viac čapovaného piva ako v roku 2024.
- Počas zvyšných jarných a letných mesiacov, ktoré sú v gastro sektore hlavnou sezónou, zaznamenal poklesy predaja čapovaného piva oproti minuloročnej sezóne – v máji takmer o 20 %, v júli o 15 %, v auguste vďaka lepšiemu počasiu len o 1 %.
- Priaznivejší bol pre majiteľov prevádzok a reštaurácií len september, kedy predaje čapovaného piva medziročne vzrástli o 26 %. Celkovo bol pokles predajov piva v prevádzkach od mája do septembra voči minulej letnej sezóne zhruba 4 %.

Tak aj pre tisícky Slovákov to znamenalo menej zážitkov, pre giganta Plzeňský Prazdroj Slovensko to znamenalo menšiu spotrebu i finančné straty. Ceny, dážď a chlad nás jednoducho vyhnali domov. A to bol katastrofálny úder najmä pre podniky.
Môžeme teda konštatovať, že tohtoročná letná sezóna bola z pohľadu predaja piva náročnejšia než vlani. Aj keď počet letných sezónnych prevádzok, kam Plzeňský Prazdroj Slovensko dodáva pivo, opäť medziročne vzrástol, predaje však počas leta značne zaostali za minuloročnou sezónou.
Májový šok a letné sklamanie: Keď 20% obchodov zmizne
Predstavte si, že ako prevádzkar investujete do nových stolov, stoličiek a slnečníkov, len aby ste sa pozerali na prázdne terasy. To bol tohtoročný príbeh.
Zatiaľ čo Prazdroj optimisticky rozšíril sieť sezónnych podnikov na rekordných 661, matka Príroda si urobila, čo chcela.
- Najhorší deň v Máji: Hneď na úvod sezóny prišiel mrazivý pád. Predaje čapovaného piva sa v máji prepadli takmer o 20 % oproti minulému roku. Zlatý mok tak ostal v sudoch.
- Júlová facka: Ani stred leta nebol lepší. V júli zaznamenal predaj prepad o 15 %.
Hoci sa nám v júni (rast o 13 %) a neskôr v septembri (šokujúci rast o 26 %, keď sme všetci dobiehali zameškané) počasie trochu umúdrilo, celkové číslo je neúprosné. Celý rok 2025 sa podľa odborníkov nezaradí medzi tie "historické pivné sezóny."
„Keď sa pozrieme na predaj fľaškového a plechovkového piva, tak aj u nich vidíme pokles o necelé 4 % od mája do septembra. Bohužiaľ, táto sezóna sa nezaradí medzi historické pivné sezóny,“ hovorí Martin Grygařík, obchodný riaditeľ Plzeňského Prazdroja Slovensko. „Bohužiaľ, táto sezóna sa nezaradí medzi historické pivné sezóny,“ priznáva Martin Grygařík, a dodáva, že počasie ovplyvnilo rovnako aj predaj fliaš a plechoviek. Dážď je proste najväčší nepriateľ pivného biznisu.
Nepodvolení fanúšikovia: Ako nás zachránila emócia festivalov
Našťastie, Slováci majú jednu výnimočnú vlastnosť: lásku k pivu je silnejšia ako dážď. Aj keď terasy zívali prázdnotou, na jednom mieste to jednoducho tiecť neprestalo: na festivaloch a hromadných podujatiach.

Kvalitné načapované pivo tieklo do hrdiel fanúšikov na najlepších festivaloch ako Grape, Lovestream, Dobrý festival, Folklórny festival Východná či na špeciálnom regionálnom festivale - To najlepšie z východu - pod záštitou značky Šariš. Kvalitne načapovaný Šariš bol dostupný aj milovníkom futbalu počas Majstrovstiev Európy vo futbale hráčov do 21 rokov EURO 26, ale aj na menších akciách akými sú lokálne jarmoky, vinobrania a hody. Kvalitu pivného zážitku posilnili zóny „do skla“ na siedmich podujatiach a skrátenie čakania na pivo podporilo testovanie automatického výčapu One - two - beer.
Objem piva predaného na týchto viac ako 200 akciách bol takmer rovnaký ako vlani! Keď prší na festivale, proste si oblečiete pršiplášť, nie?
Najžiadanejšími značkami z portfólia Prazdroja boli počas leta na výčapoch pivá Pilsner Urquell, Šariš a Radegast a darilo sa aj čapovanému nealku. Výrazný záujem zo strany prevádzkovateľov aj hostí zaznamenal vynovený program Špeciály z Prazdroja, ktorý priniesol nárast predaja o 41 % v porovnaní s jeho predchodcom s názvom Voľba sládkov. Novinkou od mája je, že prevádzkari si môžu sami zostaviť vlastný kalendár špeciálov podľa preferencií svojich zákazníkov, ktorých poznajú najlepšie.
V rámci ponuky programu sa mimoriadne darilo pivnému špeciálu s názvom 4-chmeľový - špeciálny ležiak za studena chmelený, pri výrobe ktorého sa použili štyri moderné odrody chmeľu. Najobľúbenejším špeciálom počas júna, júla aj augusta bol Lážoplážový – vrchne kvasený Pale Ale s osviežujúcou chuťou plnou citrusových tónov.
Protiofenzíva kvality: 7 miliónov eur proti chladu
Prazdroj však nezaháľal a spustil protiofenzívu, v ktorej bojoval proti počasiu kvalitou a zážitkom. Do podpory gastronómie investoval neuveriteľných 7 miliónov eur!

„Keďže počasie si poistiť nevieme pred žiadnou letnou sezónou, sústredíme sa na to, čo ovplyvniť môžeme – kvalitu servisu,“ hovorí Grygařík.
- Majstri Výčapu: Viac ako tisícka výčapníkov prešla preškolením, aby aj počas pochmúrnych dní dokázali zákazníkom vyčapovať dokonalý zážitok.
- Špeciály – Nová Láska: Hitom sezóny sa stal vynovený program Špeciály z Prazdroja, ktorého predaj vystrelil o 41 %! Vďaka možnosti, že si prevádzkari sami vyberali špeciály (ako obľúbený Lážoplážový Pale Ale alebo aromatický 4-chmeľový ležiak), vytvorili vzácne zážitky, za ktorými stálo za to vyjsť z domu.
Leto 2025 nám ukázalo, aké zraniteľné sú naše obľúbené gastro zážitky voči prírode. Ale zároveň potvrdilo, že keď je zážitok výnimočný a pivo dokonale načapované, slovenský fanúšik sa ho nevzdá.
Aké nové pivné špeciály by podľa vás mali pivovary vymyslieť, aby nás vytiahli na terasy aj počas sychravých jesenných dní?
rNUlife.sk / Daniel Mičuda, podľa TS, foto: Prazdroj















