Slovenský maloobchod čelí náročným mesiacom, keď sa po augustovom medziročnom prepadnutí tržieb o 0,7% zdá, že situácia sa nezlepší ani v závere roka 2025 a nákupná sila ešte intenzívnejšie u spotrebiteľov poklesne a tržby sa prepadnú ešte viac.
Fiškálne opatrenia štátu spolu s rastúcou infláciou začínajú vážne oberať domácnosti o chuť a silu nakupovať, čo pre mnohých znamená obmedzovanie bežných výdavkov a starosti o každodenné potreby.
Ochotu domácností zvyšovať svoje spotrebné výdavky bude tento rok nahlodávať tohtoročná fiškálna konsolidácia a spomalenie rastu ich reálnych prímov, výhľadovo aj blížiaci sa budúcoročný konsolidačný balíček, ktorý zasiahne ich čisté príjmy. Zhodli sa na tom analytici Marián Kočiš zo Slovenskej sporiteľne a Ľubomír Koršňák z UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia.
„Z medziročného rastu tržieb v závere roka bude uberať aj nepriaznivý bázicky efekt (vyššia porovnávacia základňa), keď minulý rok tržby v posledných mesiacoch roka v časti nepotravinového segmentu (a najmä predaji áut) nafukovalo predzásobenie pred blížiacim sa zvýšením dane z pridanej hodnoty (DPH),“ uviedol Koršňák.
Starosti domácností sú citeľné
Spotrebitelia sa dnes nemôžu jednoducho pustiť do nákupov ako kedysi. Každý eurový výdavok je teraz dôkladne zvážený, impulzívne nákupy cez internet, ktoré kedysi rozjasňovali dni, ustupujú pred opatrnosťou a šetrením. E-shopy a špecializované predajne pocítili najviac – ich tržby klesli až o desiatky percent, čo pre mnohé malé podniky znamená boj o prežitie.
Hypermarkety sú svetlom nádeje – no nie dosť
Pozitívnym momentom je aspoň to, že hypermarkety a supermarkety stále držia mierny medziročný rast (4,4%). No ani tento výkon nestačí skladať mozaiku rastu nášho maloobchodu, ktorá sa v skutočnosti pomaly, ale iste, rozpadá.
Nestačilo to však ani na vykompenzovanie napríklad dvojciferných poklesov pri tržbách e-shopov a zásielkového predaja (predaj mimo predajní, stánkov a trhov) o 12,5 %, ako aj špecializovaných predajní potravín, nápojov a tabaku, kde tržby klesli o takmer 15 %.
Čo nás čaká?
Podľa expertov nedávne konsolidačné opatrenia, ktoré majú štátne financie dostať do poriadku, ešte viac stiahnu voľné prostriedky spotrebiteľov. Práve to však môže zväčšiť tlak na obchodníkov a viesť k ďalšiemu spomaleniu ekonomického rastu, pričom túžba po šetrení zatieni nádej na výrazné zlepšenie.
Domácnosti podľa analytika zvažujú každý nákup dôkladnejšie, a teda sa aj priestor pre spontánnejšie nákupy, napríklad cez internet, zmenšil. Do konca roka možno očakávať ešte rozkolísané výsledky v maloobchode. „K zlepšeniu sentimentu domácností, ktoré by podporilo nákupný apetít, neprispejú ani nové konsolidačné opatrenia. Tie v budúcom roku zasiahnu disponibilné príjmy domácností, čím sa zníži aj ich priestor pre tvorbu úspor, čo nepodporuje nákupný apetít. Očakávame, že tempo rastu celkovej spotreby domácností sa v tomto roku výrazne spomalí v porovnaní s minulým rokom,“ dodal.
Tento ekonomický príbeh nie je len o percentách a číslach – je o životoch tisícok slovenských domácností, ktoré sa snažia udržať normálnu každodennosť napriek tlaku rastúcich cien a neistôt. Maloobchod sa tak stáva zrkadlom reality, v ktorej každý nákup znamená viac než len zmenu vo finančnom pláne – je to rozhodnutie, ktoré každá rodina dôkladne zvažuje.
Toto je výzva pre celý trh – adaptovať sa, inovovať a pomôcť spotrebiteľom nájsť dôvod znovu nakupovať s radosťou a dôverou.
rNUlife.sk / red.















