Budúcnosť televízneho vysielania v ére digitálnych platforiem. Prežije klasická televízia digitálny boom? 

Televízne vysielanie čelí výraznej transformácii. Streamingové platformy, nové technológie a meniace sa návyky divákov stavajú tradičné televízne stanice pred nové výzvy. Ako sa televízie združené v Asociácii televíznych vysielateľov Slovenska (ATVS) prispôsobujú novej realite? 

  • Streamingové platformy sú silnou konkurenciou, ale aj impulzom pre inovácie pre televízie združené v Asociácii televíznych vysielateľov Slovenska (ATVS). 
  • Televízie Markíza a JOJ investujú do kvalitnej lokálnej produkcie ako konkurenčnej výhody. 
  • Digitálne platformy Voyo a JOJ Play ponúkajú exkluzívny obsah a cielia na mladú generáciu. 
  • Interaktívne prvky, sociálne siete a spolupráce s influencermi menia spôsob sledovania televízie. 

Konkurenčná výhoda televízií 

Nástup streamingových služieb predstavuje pre klasické televízie konkurenčnú výzvu a zároveň podnet  
na inovácie. Kľúčovým rozdielom slovenských komerčných televízií oproti globálnym platformám je lokálny obsah, ktorý streamingové služby nedokážu replikovať. „Lokálna tvorba je jadrom našej identity. Zameriavame sa na silné lokálne príbehy, nakoľko slovenskí diváci oceňujú obsah reflektujúci ich kultúru a realitu,“ vysvetlila marketingová riaditeľka JOJ Group Ivana Semjanová. 

Okrem domácej produkcie lákajú súkromné slovenské televízie aj rôznym atraktívnym obsahom, ktorým súperia o divácku pozornosť s globálnymi streamingovými službami. „Všimli sme si, že medzi zákazníkmi rezonoval športový dopyt, ktorý sa nám podarilo naplniť pomocou streamovacej služby Voyo. Ide najmä o futbalové ligy, preteky F1 a domáce súťaže,“ uviedol segmentový riaditeľ televízie Markíza Kristián Baráti. 

Televízia JOJ Group podľa Semjanovej zase posilňuje dokumenty, investigatívnu žurnalistiku a autentické reality šou cez svoje stanice TV JOJ, JOJ 24, JOJ Svet, CS History či CS Mystery. „Záujem divákov o tieto formáty podľa prieskumov neustále rastie a práve globálne platformy stavajú na tomto obsahu, čím sa im snažíme konkurovať,“ objasnila. 

Cielenie na mladú generáciu 

Aby však televízie oslovili aj mladé generácie, musia sa nevyhnutne prispôsobiť novým trendom. Televízia Markíza láka mladých najmä cez streamingovú službu Voyo a televízia JOJ Group prostredníctvom JOJ Play. Obe platformy nasadzujú televízny obsah v exkluzívnom predstihu, čo daná cieľová skupina oceňuje. „Mladá generácia chce totiž obsah sledovať skôr, kde chce, kedy chce a na akom zariadení chce,“ ozrejmil Baráti. Televízia Markíza podľa neho stavia aj na atraktívnych formátoch ako Ruža pre nevestu, Love Island, Survivor či Sex’o clock, ktoré oslovujú najmä mladších divákov. 

Televízie na prilákanie pozornosti mladých vo veľkom využívajú aj sociálne siete. Zhodujú sa, že mladá generácia je naučená získavať informácie o tom, čo sledovať práve cez ne. Mladým zároveň ponúkajú širší obraz o televíznom obsahu vrátane rôznych doplnkov ako napríklad pohľad do zákulisia života celebrít. Sociálne siete majú navyše pre televízie obrovský marketingový význam a práve preto vytvárajú na tieto platformy jedinečný obsah šitý na mieru cieľovým skupinám podľa aktuálnych trendov. 

Ďalšími stratégiami, ktoré televízie zavádzajú, sú spolupráca s influencermi či interaktívne prvky. „Diváci dnes nechcú byť len pasívnymi prijímateľmi obsahu, ale chcú sa zapájať. Preto investujeme do interaktívnych funkcií či aplikácií," povedala Semjanová. 

Budúcnosť patrí hybridnému modelu 

Televízie Markíza ani JOJ nepovažujú streamingové služby za hrozbu, ale skôr za príležitosť. „Medzi službou Voyo a lineárnym vysielaním televízie Markíza vidíme synergiu. Jedno posilňuje druhé a navzájom fungujú dobre,“  potvrdil Baráti. 

Aj keď podiel na sledovanosti sa globálne dynamicky mení, televízie združené v ATVS sa stotožňujú v názore, že tradičné televízie si aj v digitálnej ére stále udržiavajú dominantnú pozíciu. No zhodujú sa aj v tom, že časy čisto lineárneho vysielania sú už preč a budúcnosť vidia v hybridnom vysielaní. 

„Prieskumy ukazujú rastúci záujem o online doplnky k tradičnému vysielaniu. Preto sú hybridné modely dôležitou súčasťou televíznej stratégie. Súčinnosť hlavných staníc so streamingovými platformami umožňuje divákom sledovať obsah flexibilne, kopíruje ich životný štýl a televízie sa prispôsobujú trhu,“ uzavrela Semjanová. 

Podľa Google je budúcnosť televízie v spoločnom sledovaní

Sledovanie televízie ako zdieľaný zážitok je zrejme minulosťou, no nový výskum ukazuje, že spoločné sledovanie takzvanej connected (TV pripojená na internet) televízii je opäť na vzostupe. A čo o tom zadávatelia reklamy a mediálne agentúry potrebujú vedieť?

Pred rozšírením  internetu sa rodiny zhromažďovali v obývačkách pri TV, aby sledovali najnovší týždenný diel svojej obľúbenej televíznej relácie. Priatelia si organizovali televízne večierky a filmové noci. Sledovanie televízie s ostatnými bolo často vrcholom týždňa a kľúčovým prvkom socializácie s kamarátmi alebo rodinou. Od tej doby posun k sledovaniu obsahu na mobilných zariadeniach (tabletoch, telefónoch, notebookoch) viedol k rozšíreniu možností kde obsah vzniká a kde ho divák sleduje. Prudko narástlo takzvané nelineárne sledovanie obsahu. Nedávna štúdia z dielne Google však odhaľuje, že tento vzorec správania mení YouTube a connected TV.

Prieskum, ktorý ešte na prelome rokov 2023 a 2024 uskutočnila spoločnosť Google v spolupráci so spoločnosťou Ipsos, zistil, že napriek nárastu roztriešteného sledovania naprieč zariadeniami, diváci v celej Európe stále túžia po zdieľanom zážitku – a televízory pripojené k internetu sú prostriedkom na zbližovanie ľudí viac ako kedykoľvek predtým.

Vzhľadom na to, že 71 % opýtaných ľudí v Európe teraz tvrdí, že ich definícia televízie zahŕňa streamovacie služby ako Netflix, Amazon Prime a YouTube.

Využite pocit spolupatričnosti

Rovnako ako si diváci vytvárajú hlbšie spojenie s tvorcami obsahu na internete prostredníctvom fenoménu nazývaného „Ikea Effect“, najnovší výskum Google odhaľuje, že tri štvrtiny ľudí tvrdia, že dosahujú hlbšie spojenie aj s priateľmi a rodinou, s ktorými sledujú YouTube.

Jeden používateľ YouTube z Holandska dokonca zachádza tak ďaleko, že hovorí, že sledovanie YouTube na veľkej obrazovke je najlepší spôsob, ako sa spojiť. „Je to o tom byť spolu, spájať sa a smiať sa,“ hovorí.

Z prieskumu vyplýva, že spoločné sledovanie TV má na svedomí dobré pocity aj pre zadávateľov, ktorí chcú osloviť väčšie publikum môže byť práve connected TV spôsobom ako zacieliť svojich zákazníkov v dobrej nálade pri spoločnom sledovaní. Je dôležité, aby inzerenti pochopili, aké žánre obsahu sa stávajú populárnymi na televízoroch pripojených k internetu. Týmto spôsobom môžu osloviť zainteresovaných používateľov na správnom mieste.

Napríklad doba pozerania cestovateľského obsahu YouTube na televízoroch pripojených k internetu medziročne vzrástla o 45 %, kým doba pozerania humorného obsahu v UK medziročne vzrástla o viac ako 50 %. Videá inšpirované skupinovými aktivitami sa tiež objavujú ako obľúbené zdieľané zážitky pre divákov v ich obývačke. Napríklad tanečný obsah vzrástol medziročne o 22 % v celkovej dobe pozerania connected TV. Pre marketérov je lákavá aj možnosť zapojiť do života zákazníkov na veľkej obrazovke.

Diváci, ktorí sledujú connected TV, venujú väčšiu pozornosť  aj reklamám. Okrem toho, že ľudia často sledujú svoje obľúbené cestovateľské relácie na svojich televízoroch, hľadajú aj  rady a informácie o svojich nákupných rozhodnutiach. V skutočnosti 57 % Európanov používa YouTube na prieskum produktov. Pre značky a produkty môže byť náročné vyniknúť na preplnenom trhu digitálnej reklamy. Marketingoví špecialisti sa však môžu využiť connected TV, kde 86 % divákov tvrdí, že pri spoločnom sledovaní YouTube na televíznych obrazovkách venujú väčšiu pozornosť tomu, čo pozerajú.

rNUlife.sk / TS, doplnenila a spacovala Lujza S.H.

Vyjadri svoj názor na článok
Odpad! Menej takýchto článkov

Loading...
Super! Viac takýchto článkov

Diskusia

Táto stránka používa Akismet na obmedzenie spamu. Zistite, ako sa spracovávajú údaje o vašich komentároch.