Medzinárodná železničná doprava cez Lamanšský prieliv by mohla zažiť revolúciu. Po desaťročiach exkluzivity spoločnosti Eurostar sa na trhu objavujú noví hráči, ktorí chcú prevádzkovať rýchlovlaky medzi Londýnom, Parížom a Bruselom. K doterajším spoločnostiam Evolyn a Virgin Group sa teraz pridáva aj ambiciózny projekt Gemini, ktorý už podniká konkrétne kroky na získanie prístupu k tratiam. Znamená to koniec drahých lístkov a obmedzenej ponuky spojov?
Spoločnosť Gemini plánuje prevádzkovať vlaky spájajúce Londýn s Parížom a Bruselom, čím by narušila dlhoročný monopol Eurostaru na týchto trasách. Okrem Gemini prejavili záujem o prevádzku vlakov cez tunel pod Lamanšským prielivom aj španielska spoločnosť Evolyn a Virgin Group Richarda Bransona.
"Vysokorýchlostná trať spájajúca Londýn a kontinent cez tunel pod Lamanšským prielivom je jednou z veľkých železničných trás. Vzhľadom na to, že nová generácia si teraz vyberá vlaky pred lietadlami, je tu skvelá príležitosť priniesť na poprednú európsku trasu dynamiku s konkurenčnými cenami," povedal generálny riaditeľ Gemini Adrian Quine.
Eurostar má od otvorenia tunela pod Lamanšským prielivom v roku 1994 monopol na prevádzkovanie osobnej dopravy na tejto trase. Nedávno však francúzsky vlastník tunela, spoločnosť Getlink, a London St. Pancras Highspeed, ktorá vlastní stanicu v Londýne a vysokorýchlostné trate k tunelu, podpísali memorandum o porozumení s cieľom rozšíriť železničné spojenia. Getlink vidí potenciál pre služby medzi Londýnom a mestami ako Bordeaux, Kolín nad Rýnom, Frankfurt nad Mohanom, Ženeva, Marseille a Zürich.
Gemini uviedla, že v uplynulých dvoch rokoch pracovala na plánoch na spustenie medzinárodných služieb a "intenzívne spolupracuje so zainteresovanými stranami v tomto odvetví". Dodala, že predložila žiadosť príslušnému regulačnému úradu pre železnice a cesty o prístup do údržbárskeho depa Temple Mills v severovýchodnom Londýne.
Francúzsky vlastník tunela Getlink a spoločnosť London St. Pancras Highspeed, ktorá vlastní stanicu v britskom hlavnom meste a vysokorýchlostné trate k tunelu, minulý mesiac podpísali memorandum o porozumení, v ktorom sa zaviazali rozširovať železničné spojenie.
Getlink verí, že existuje potenciál pre služby medzi Londýnom a lokalitami ako Bordeaux, Kolín nad Rýnom, Frankfurt nad Mohanom, Ženeva, Marseille a Zürich.
Generálny riaditeľ Gemini, Adrian Quine, zdôraznil, že vysokorýchlostná trať spájajúca Londýn s kontinentom cez tunel pod Lamanšským prielivom je jednou z významných železničných trás. Vzhľadom na rastúci trend preferovania vlakov pred lietadlami medzi novou generáciou cestujúcich vidí príležitosť priniesť na túto európsku trasu dynamiku s konkurenčnými cenami.
rNUlife.sk / DM