Ministerka kultúry Martina Šimkovičová opäť dokázala, že svoj profesionálny život spája s osobným, často protichodným presvedčením a vraj obrovskou láskou k umeniu. Na premiére muzikálu "Mačky" na Novej scéne sa nielen tešila zo silného umeleckého zážitku, ale aj s hrdosťou sledovala, ako jej dcéra Sofia uspokojivo vystupuje priamo na javisku. To však nebolo všetko.


Poetický tanečný muzikál plný fantázie a kúziel si prišlo vychutnať množstvo známych tvárí. Aj v piatok všetkých vítala generálna riaditeľka Divadla Nová scéna Ingrid Fašiangová v nádhernom čiernom kostýme. Svetový muzikál si prišla pozrieť aj ministerka kultúry Martina Šimkovičová, ktorá sa zjavila na mačacom bále doslova o päť minút sedem, a to s partnerom poslancom a hlavným covid konšpirátorom, Petrom Kotlárom, a dvoma príslušníkmi Úradu na ochranu ústavných činiteľov, keďže ako všade rada spomína, zjavne sa obáva o svoju bezpečnosť.
Veľmi sa snažila vraj tematicky naladiť v nohavicovom kostýme, avšak skôr to prítomným prišlo, že priam možno vystrašiť a strhnúť pozornosť, keďže mala na sebe leopardí vzor. Podporiť prišla hlavne svoju dcéru Sofiu, ktorá v muzikáli stvárnila postavu mačky Jeminé.

Martina Šimkovičová s dcérkou Sofiou pred jej dielom. Zdroj: FB
Nohavice, ktoré pútali pozornosť, zvolila aj riaditeľka SND Zuzana Ťapáková, tiež dobrá známa pani ministerky. Do divadla zavítala aj Iveta Tkáčová s dcérou, Jana Prágerová s dcérou Zarou či Ján Kubiš s manželkou. Ján Bakala s manželkou do divadla zablúdili v úzkych nohaviciach a teniskách.
Šimkovičová, ktorá nezostáva len pri podpore kultúry na slovenskej politickej scéne, je aj veľkou obhajkyňou konkrétnych iniciatív, ako je podpora divadiel a ich rozvoj. Tak, ako kedysi srdcervúco presadzovala financovanie divadla Nová scéna, dnes je všetko na dosah ruky – kultúra žije, nielen v štátnych podporách, ale aj v srdci jej rodiny.

Muzikál Mačky, po premiére na Novej scéne, ohúril divákov aj kritikov. Vzbudil však zmiešané pocity, najmä čo sa týka samotného deja, ktorý je pomerne plytký, no o to viac zaujímavý vďaka silným tanečným a speváckym výkonom, ktoré divákov doslova vtiahli do deja. Predstavenie sa môže pochváliť rozsiahlym telesom – na javisku a za ním pracovalo až 40 umelcov, ktorí svojimi neúnavnými výkonmi ukázali, že divadelné umenie na Slovensku stále má čo ponúknuť.

Pod vedením špičkových režisérov, choreografov, či kostýmerov, muzikál upútal nielen krásnymi a pútavými kostýmami, ale aj náročnými choreografiami, ktoré sa postavili pred mladých, ambicióznych tanečníkov a spevákov. Vynikajúco známe muzikálové hity zvládli účinkujúci i spevácky, vynikla najmä Mirka Gális Partlová. O to viac, že na pozadí týchto zážitkov sa skrýva silný príbeh – o tom, ako umenie naozaj dokáže transformovať nielen diváka, ale aj tých, ktorí ho vytvárajú.

Martina Šimkovičová, hoci sa prezentuje ako obhajkyňa kultúry, v mnohých očiach pôsobí ako politická tyranka, ktorá sa pokúša manipulovať umením v prospech politických a osobných záujmov. Jej "reformy" v oblasti kultúry, vrátane selektívneho prideľovania financií a kontroverzných rozhodnutí o podpore projektov, vyvolali silné negatívne ohlasy zo strany umeleckej obce a verejnosti. Mnoho umelcov a kultúrnych inštitúcií ju vníma ako nekompetentnú a neempatickú, čo znižuje transparentnosť a slobodu tvorby v krajine. Kritici ju obviňujú z toho, že namiesto podpory diverzity a kreativity sa sústredí na centralizovanú kontrolu a využívanie kultúrnych projektov na politické účely, čo vedie k stiahnutiu financií od tých, ktorí majú iný názor alebo nevyhovujú jej predstave o "správnej" kultúre.


Martina Šimkovičová, ktorá ako ministerka kultúry nielen podporuje umenie po sovojm, ale ako aj sama rada o sebe hovorí, že ona aj aktívne žije a dýcha kultúrou, sa opäť postavila za rodinné hodnoty a najmä jej prvoradé "všetko po známosti" a zároveň tak úžasne podporila slovenské divadelníctvo vo veľmi svojskej podobe, čím je verejne dobre známa. Takto to tu jednoducho chodí – po slovensky, po známosti, a nijak inak!
Mačky / The Cats
Licenciu od Andrewa Lloyda Webbera dodržali naozaj precízne a vyšperkovali predstavenie do posledného detailu. Muzikál Mačky, ktorý je považovaný za jednu z najvýznamnejších divadelných produkcií, dostal na Novej scéne nový, osviežujúci šmrnc, ktorý divákov nenechal na pochybách, že srdce a duša tohto kultového diela ostáva verná svojmu pôvodnému odkazu.
Tanečné a spevácke výkony sú vynikajúce – mladí umelci sa s vďačnosťou a oddanosťou chopili postáv a preniesli ich na pódium s takou energiou, že nešlo len o napodobňovanie, ale o autentickú interpretáciu Webberovho diela.
Napriek tomu, že samotný dej zostáva rovnaký – jednoducho plytký, no účelný – režiséri sa rozhodli pridať moderné prvky, ktoré predovšetkým podtrhli silu spevu a tanca. Výnimočná choreografia a precízna hudobná produkcia ukázali, že aj pri dodržaní licenčných pravidiel možno pridať k muzikálu nový rozmer. A to bol kľúč k tomu, aby sa slovenská verzia Mačiek stala nezabudnuteľným zážitkom pre divákov.
rNUlife.sk / Daniel Mičuda, zdroj foto: Facebook Martina Šimkovičová