Americké clá zasiahnu strednú Európu: Automobilový priemysel v ohrození

Plánované 25 % clá na dovoz z Európskej únie do USA, ktoré oznámil prezident Donald Trump, môžu vážne narušiť ekonomický rast strednej Európy. Najviac ohrozené sú Česko a Slovensko, ktoré sú úzko prepojené s nemeckým automobilovým sektorom. Analytici odhadujú, že nové obchodné bariéry môžu spomaliť hospodársky rast regiónu o 0,5 % HDP. Navyše, pokles dopytu po nemeckých autách v Číne pridáva ďalšie riziká. Hrozí Európe obchodná vojna?
S&P Global v odpovedi na otázku o potenciálnom vplyve ciel uviedla, že hoci ich priamy vplyv na obchodnú výmenu strednej a východnej Európy s USA bude obmedzený, vyhliadky regiónu pravdepodobne zasiahnu problémy nemeckého automobilového sektora v dôsledku ciel.
"Je to najmä prípad Česka, Maďarska, Slovenska, Slovinska a Rumunska," uviedla S&P s tým, že vývoz strojov a dopravných zariadení do Nemecka predstavuje viac ako desatinu celkového vývozu týchto krajín.
Stredoeurópske štáty patria medzi krajiny EÚ, ktoré sú najviac závislé od zahraničného obchodu, pričom podiel exportu na ich produkcii sa pohybuje od 92 % na Slovensku do 69 % v Českej republike na základe údajov Eurostatu z roku 2023. Iba Rumunsko s 39 % je pod priemerom EÚ.
Poľsko, najväčšia ekonomika strednej Európy, je vnímané ako menej vystavené oslabeniu v západnej Európe v dôsledku nižšej závislosti od vývozu áut, veľkého vnútorného trhu a príjmom miliárd eur z fondov EÚ na obnovu.
Nicholas Farr, analytik Capital Economics pre strednú a východnú Európu, odhaduje, že clo USA vo výške 25 % na dovoz z EÚ obmedzí hospodársky rast v strednej Európe v priemere o 0,5 % hrubého domáceho produktu (HDP), čo je väčší zásah, než sa pôvodne predpokladalo.
To by mohlo utlmiť zotavovanie sa regiónu, kde sa rast prudko spomalil, keď inflácia po ruskej invázii na Ukrajinu v roku 2022 strmo stúpla a k protivetrom sa pridala aj slabosť hlavného obchodného partnera - Nemecka.
S&P Global však zároveň upozornila, že klesajúci čínsky dopyt po nemeckých automobiloch bude mať pravdepodobne väčší vplyv na rast v strednej Európe ako americké clá. Poukázala pritom na automobilky Volkswagen, Mercedes a BMW, ktorých predaj v Číne predstavoval približne tretinu celkového odbytu v porovnaní s 10 až 15 % v USA.
Súhrn
Závislosť na nemeckom automobilovom priemysle
Krajiny ako Česko, Slovensko, Maďarsko, Slovinsko a Rumunsko sú úzko prepojené s nemeckým automobilovým sektorom, pričom vývoz strojov a dopravných zariadení do Nemecka tvorí viac ako desatinu ich celkového exportu.
Predpokladaný pokles hospodárskeho rastu
Analytici odhadujú, že zavedenie amerických ciel by mohlo znížiť hospodársky rast v strednej Európe v priemere o 0,5 % HDP, čo je výraznejší pokles, než sa pôvodne očakávalo.
Fiškálne výzvy a ďalšie riziká
Oslabenie hospodárskeho rastu by mohlo prehĺbiť existujúce fiškálne problémy v regióne. Okrem toho klesajúci dopyt po nemeckých automobiloch v Číne predstavuje ďalšie riziko pre ekonomiky strednej Európy.
Relatívna odolnosť Poľska
Poľsko, najväčšia ekonomika strednej Európy, je vnímané ako menej zraniteľné voči týmto negatívnym vplyvom vďaka nižšej závislosti od vývozu automobilov, veľkému vnútornému trhu a príjmom z fondov EÚ na obnovu.
Potenciálne dôsledky pre nemecký automobilový priemysel
Nemecký automobilový priemysel, ktorý je kľúčovým hráčom v globálnom obchode, by mohol čeliť významným stratám. Očakáva sa, že export nemeckých automobilov do USA by mohol klesnúť o takmer 20 %.
Očakávaná reakcia Európskej únie
Európska komisia už avizovala, že v prípade zavedenia amerických ciel bude reagovať "rázne a okamžite", čo by mohlo viesť k ďalšej eskalácii obchodného napätia medzi EÚ a USA.
Zavedenie amerických ciel predstavuje vážnu hrozbu pre ekonomiky strednej Európy, najmä pre krajiny silne závislé od automobilového priemyslu. V kombinácii s ďalšími globálnymi faktormi, ako je klesajúci dopyt v Číne, by tieto clá mohli výrazne ovplyvniť hospodársky rast a fiškálnu stabilitu regiónu.
rNUlife.sk / Lujza Slatinská