... a množstvo otázok, ktoré si kládol kedysi na začiatku 20. storočia, aby sme sa cez ne dnes pozreli na premeny rodinných vzťahov, na honbu za mocou a bohatstvom, ale najmä zamysleli nad cenou, ktorú za to platíme.
Po úprave jeho hry Vassa Železnovová ostalo v názve len krstné meno Vassa, azda aj preto, že tvorcovia prinášajú sústredenejšiu analýzu konania tvrdej, dravej ženy, podnikateľky, matky, v konečnom dôsledku človeka vo vyhrotenej kritickej, krízovej situácii. Hra Vassa má v Štúdiu v novej budove SND premiéru 1. júna 2024 v úprave a réžii Ingrid Timkovej.
V uplynulom období sa Maxim Gorkij prezentoval najmä študentom ako prominentný predstaviteľ sovietskej literatúry. Možno bude pre mnohých prekvapením, keď sa aj vďaka tejto hre dozvedia viac o umelcovi, ktorý bol fenoménom svojej doby, ktorý sa poznal s osobnosťami kultúrneho sveta, žil v exile, aby sa niekoľkokrát opäť vrátil do rodnej krajiny, a využíval istú formu ochrany udržiavaním kontaktov s najvyššími predstaviteľmi sovietskej moci. Viedol napríklad kritický dialóg v korešpondencii s Leninom, často až taký otvorený, že niektoré listy boli zverejnené len nedávno. V tomto kontakte videl slobodu prejavu, ale aj istú formu svojej ochrany. Neskôr, aj keď nie vždy súhlasil s politikou Stalinovej vlády, využil príležitosti stykov na najvyšších miestach. A ako uvádzajú historici, nemohol tušiť, ako sa táto neuvážená hra skončí. Sám asi ťažko predpokladal, že počas stalinistického režimu sa dostane do situácie, z ktorej únikom bude smrť.
![](http://www.nulife.sk/wp-content/uploads/2024/06/Diana-Morova-Vassa-Anezka-Petrova-Natalia_zmensena.jpg)
„Maxim Gorkij sa tak stal rozporuplnou postavou literárnych dejín, hoci jeho dramatické texty Meštiaci, Na dne, Letní hostia či Deti slnka zachytávajú rozpady svetov, komunít, dotýkajú sa kríz deklasovaných, ale i tých najbohatších vrstiev bez nutnosti výkladu optikou socialistického realizmu,“ hovorí dramaturgička inscenácie hry Miriam Kičiňová.
![](http://www.nulife.sk/wp-content/uploads/2024/06/Rebeka-Polakova-Rachel-Topazova_zmensena.jpg)
Vassa je úspešná žena. Akú cenu má však jej úspech? Čo očakáva od budúcnosti? Život nie je len práca, hovorí jedna z postáv. Ale čo je vlastne život? Rodinu Vassy nachádzame v stave vrcholiacej krízy a rozkladu. Gorkého postavy očakávajú zlom, nevedia ho pomenovať, netušia, čo prinesie... Gorkij napísal hru Vassa Železnovová v roku 1910 a novú verziu v roku 1935. Činohra SND uvádza úpravu tej druhej. Prináša napätie predovšetkým medzi dvoma postavami, Vassou a jej nevestou, revolucionárkou Rachel; napätie medzi dvoma svetmi, medzi myšlienkovými prúdmi, z ktorých sa rodí dráma.
![](http://www.nulife.sk/wp-content/uploads/2024/06/Monika-Hilmerova-Anna-Anezka-Petrova-Natalia-Daniel-Zwach-Nataliin-napadnik_zmensena.jpg)
„Dnes možno vnímať obe verzie Vassy ako dve autonómne a samostatné hry, ktoré hovoria aj o istom skúsenostnom autorskom oblúku, a trpké pochopenie situácií, ktoré revolučné udalosti ne/priniesli... To, čo obe verzie kľúčovo prepája, je silná ženská hrdinka, matka, podnikateľka – Vassa. To, čo sa mení, sú dané okolnosti, rodinná biografia a silná prítomnosť politiky,“ dodáva Miriam Kičiňová.
![](http://www.nulife.sk/wp-content/uploads/2024/06/Martin-Salacha-Vassin-brat-Rebeka-Polakova-Rachel-Topazova-Anezka-Petrova-Natalia_zmensena.jpg)
Na Maxima Gorkého, označovaného za „búrliváka revolúcie“, hľadača pravdy, ktorý bol často preceňovaný i podceňovaný, majú tvorcovia v Činohre SND ambíciu pozrieť sa očami dneška. V réžii Ingrid Timkovej, na scéne a v kostýmoch Emy Terenovej stvárňuje hlavnú postavu Diana Mórová. Ďalej účinkujú Jozef Vajda, Martin Šalacha, Anežka Petrová, Rebeka Poláková, Monika Hilmerová, Štefan Bučko, poslucháčky a poslucháči VŠMU.
rNUlife.sk / TS