V galérii Nedbalka otvoria výstavu Fragmenty zo zbierky Ľudovítovi Fullovi, ako poctu jednému z najvýznamnejších osobností slovenskej moderny medzivojnového obdobia

Výstava diel Ľudovíta Fullu pod názvom FRAGMENTY v Galérii Nedbalka predstavuje umelcove diela z rôznych tvorivých období, ktoré sa nachádzajú v zbierke galérie. Koncepcia výstavy i publikácie, kde je zbierka spracovaná celá, je rozdelená do piatich častí – fragmentov: 1. Portréty a akty, 2. Maľba, 3. Kresba a ilustrácia, 4. Grafika, 5. Návrhy pre architektúru. Kurátorka výstavy Katarína Bajcurová, autorka poslednej veľkej monografie o Ľudovítovi Fullovi (Bratislava: Slovart a Petrus, 2009), jednotlivé diela a skupiny diel interpretuje a pri interpretácii jednotlivých „fragmentov“ prináša nové poznatky, ktoré sa objavili za ostatných desať rokov.

Kniha (katalóg) s komentármi ku konkrétnym dielam je koncipovaná ako svojho druhu „rukoväť“ pre zberateľov. Výstava aj kniha sú určené všetkým záujemcom o Fullovo umenie, ktorých potešia jeho majstrovské diela a zároveň sa chcú dozvedieť niečo viac o jeho „maličkostiach“, úkrokoch či „refrénoch“ sprevádzajúcich a charakteristicky dotvárajúcich „hlavnú melódiu“ jeho tvorby.

V tomto roku si pripomíname 120. výročie narodenia Ľudovíta Fullu, ktorý nepochybne patrí ku kľúčovým osobnostiam slovenského umenia 20. storočia. Disponoval spontánnym a zároveň syntetickým výtvarným talentom. Od začiatkov svojej tvorby skúšal nastoliť otázku, či možno byť európskym a súčasne slovenským umelcom, a hľadal na ňu zmysluplnú odpoveď. Protirečenie tradičného a moderného riešil ich spojením – k svojmu typickému výrazovému vzorcu dospel cez inšpiráciu súdobými umeleckými hnutiami, detským výtvarným prejavom, ikonopisnou maľbou, stredovekým maliarstvom a ľudovým výtvarným umením.

Toto dedičstvo dokázal prekryť moderným experimentovaním na spôsob priam „janáčkovskej či bartókovskej syntézy“, ako o  ňom napísal český spisovateľ Milan Kundera. Výsledkom bol originálny výtvarný jazyk, ktorý sa vyznačoval spojením racionálnej, konštruktívnej stavebnosti tvaru s intenzívnou, emocionálnou farebnosťou. Stal sa azda najoriginálnejším slovenským umelcom 20. storočia, pričom za toto postavenie, ktoré sa dá najvýstižnejšie pomenovať termínom „archaista-novátor“ (Jurij Tyňanov), vďačil najmä svojmu zmyslu pre syntézu neraz veľmi rozmanitých a protichodných prvkov. Fulla ako prvý dosiahol na Slovensku métu, ku ktorej nedošiel ešte nikto z jeho predchodcov: skonštruoval abstraktný obraz. Hoci horizont „fyzického modelu“ obrazu nikdy do dôsledkov neopustil, programovo uplatnil postuláty nepredmetnosti v úžitkovej grafike a scénografii.

Od doktríny „absolútnej maľby“ (čo v dobovej reči znamenalo nepredmetné, abstraktné umenie), o ktorú sa čiastočne usiloval počas prvého vrcholu svojej tvorby v tridsiatych rokoch, sa obrátil k tradičnejšie postavenej téme slovenského maliarstva 20. storočia, k hľadaniu a vyjadreniu národného mýtu.  

Ľudovít Fulla (1902 – 1980) patrí k najvýznamnejším osobnostiam slovenského umenia 20. storočia. Študoval na súkromnej škole Gustáva Mallého v Bratislave (1921 – 1922) a na Vysokej škole umeleckopriemyselnej v Prahe (1922 – 1927, prof. Arnošt Hofbauer, František Kysela). V rokoch 1929 – 1939 pôsobil ako profesor na Škole umeleckých remesiel v Bratislave, založenej podľa vzoru nemeckého Bauhausu. Do tohto obdobia patrí aj jeho plodná spolupráca s Mikulášom Galandom na prvom a jedinom manifeste slovenského moderného maliarstva Súkromné listy Fullu a Galandu (1930 – 1932). Od tridsiatych rokov 20. storočia reprezentoval slovenské umenie na všetkých významných prehliadkach československého umenia v zahraničí. Za obraz Pieseň a práca získal v roku 1937 Grand Prix na Medzinárodnej („svetovej“) výstave umenia a techniky v Paríži.

V roku 1942 bol penzionovaný, od roku 1943 žil v Martine. V rokoch 1949 – 1952 bol vedúcim oddelenia monumentálno-dekoratívneho maliarstva na novozaloženej Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave, odkiaľ z politických dôvodov odišiel. Utiahol sa do ústrania a venoval sa ilustrácii, najmä ilustrovaniu Dobšinského Prostonárodných slovenských povestí (ako Slovenské rozprávky vyšli vo viacerých vydaniach). V rokoch 1956 – 1962 žil v Žiline, kde si zriadil osobnú galériu; v tomto období začala postupná rehabilitácia jeho tvorby. Druhýkrát bolo Fullovo dielo medzinárodne ocenené na EXPO ’58 v Bruseli. Od roku 1962 žil a tvoril v Ružomberku.

V rokoch 1966 a 1977 daroval značnú časť svojej umeleckej tvorby štátu ako protihodnotu za postavenie Galérie Ľudovíta Fullu v Ružomberku (galéria v správe Slovenskej národnej galérie bola sprístupnená verejnosti v roku 1969; začiatkom roka 2022 bola expozícia demontovaná kvôli havarijnému stavu objektu). Venoval sa maliarstvu, grafike, kresbe, scénografii a knižnej ilustrácii, niektoré diela boli realizované ako gobelíny.

Ľudovít Fulla  ǀ Fragmenty
Zo zbierky Galéria Nedbalka
Termín: 27.4.-23.10. 2022
Miesto: Galéria Nedbalka, Nedbalova 17, Bratislava
Kurátorka: Katarína Bajcurová
Architektúra: Jakub Tóth
Kurátor Fulla deťom: Ondřej Horák

Popri výstave Ľudovít Fulla – Framenty galéria Nedblaka pripravila špeciálálnu časť venovanú deťom. Pri tejto myšlienke spolupracovala s kurátorom Ondřejom Horákom a architektom Jakubom Tóthom. Miesntosť Fulla deťom ich zavedie do interaktívneho sveta hier, maľovania a skladania s tématikou Fullovej grafiky a farieb.

Bio

Príbeh Galérie Nedbalka sa začal zberateľskou vášňou a víziou, vďaka ktorej sa nemožné stalo skutočnosťou. Traja filantropi – manželia Miloslava a Peter Paškovci spolu s Artúrom Bartoškom – sa rozhodli spropagovať slovenskú výtvarnú kultúru, a tak vznikol projekt veľkej a stabilnej inštitúcie, ktorá sprístupnila verejnosti súkromnú zbierku slovenského umenia a urobila to priamo v srdci Bratislavy. S hrdosťou, úprimnou radosťou a bez preháňania môžeme povedať, že ju doposiaľ ešte nikto neprekonal.

https://www.nedbalka.sk/
https://www.nedbalka.sk/

rNUlife.sk / Lucia Gunišová, Galéria NEDBALKA

Vyjadri svoj názor na článok
Odpad! Menej takýchto článkov

Loading...
Super! Viac takýchto článkov

Diskusia

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.