Umenie padať na doskách bratislavského DPOH

Dobrovoľná izolácia, osamelosť, bezradnosť, túžba po láske a uznaní. Hra Umenie padať, švédskej autorky Sary Stridsbergovej, sa dočkala prvého uvedenia na slovenských a českých javiskách. Inscenáciu hry v réžii Jakuba Nvotu, ktorá vznikla v koprodukcii DPOH a KADU - Kabinetu audiovizuálnych divadelných umení, o. z. , si môžete pozrieť na doskách Divadla P. O. Hviezdoslava.

V roku 1975 nakrútila dvojica Albert a David Mayslesovci dokumentárny film s názvom Sivé záhrady (Grey Gardens), neskôr vznikol rovnomenný celovečerný film z produkcie HBO v hlavnej úlohe s Drew Barrymore a Jessicou Lange. Príbeh zachytáva život dvoch žien - matky a dcéry na opustenom sídle na Long Islande. Ide o sesternicu a tetu Jackie Kennedyovej Onassisovej. Nezvyčajný príbeh inšpiroval švédsku autorku Saru Stridsbergovú, ktorá v roku 2015 spracovala podivný vzťah matky a dcéry do biografickej tragikomédie.

Umenie padať. Matka - Anna Šišková, dcéra - Marta Maťová.
Foto: Šimon Ľupták

Dcéra Eddie má pred sebou sľubnú kariéru modelky a kabaretnej umelkyne v New Yorku. Po prvom neúspechu však podľahne nátlaku matky a vráti sa k nej do víkendového domu na pobreží Atlantiku. Žijú osamelé v chátrajúcom sídle a konfrontujú seba i svet v dialógoch plných čierneho humoru a irónie.

Čím hra zaujala režiséra Jakuba Nvotu? „Text je unikátny tým, ako pozoruhodne - tu okato a hneď zase nebadane, sa v ňom strieda žáner a atmosféra. Na jednej strane nás drží intenzívne vedomie, že všetko je podľa skutočnej udalosti. Samotný text nás po chvíli vedie cez psychologicky presné rozkrytie charakterov a ich tém až k snovej surreálnosti a groteske. Táto tendencia v závere hry dokonca  graduje. Uzavrieť preto hru do jedného žánru by znamenalo vziať jej možnosť vyvíjať sa a meniť. Aktuálnosť témy je zarážajúca, nakoľko sa jedná o dobrovoľnú izoláciu hlavných hrdiniek, ich neschopnosť odpútať sa od „starého“ života,  ktorý dávno stratili. Obidve majú strach z premenlivosti života, stratili sebadôveru  a nehľadajú vlastnú pravdu.“ 

Postavu matky stvárni vynikajúca slovenská herečka Anna Šišková, jej dcéru talentovaná Marta Maťová. Niekoľko menších, výrazne odlišných mužských postáv si zahrá Kamil Mikulčík. V rolidôstojnej a krásnej príbuznej Jacqueline Kennedyovej sa predstaví Soňa Norisová.

Scénu pripravil scénograf Tom Ciller. Foto: Šimon Lupták

Ako vznikla scéna?

V hre Sary Stridsbergovej sa stretávajú tri roviny: dokumentárna, snová a performatívna. Tieto tri roviny boli základom aj pre vznik výtvarno-režijnej  koncepcie. Scénograf Tom Ciller prináša na točňu javiska stiesnenú izbu so všetkým, čo do nej matka s dcérou dokázali zmestiť. Je akousi realitou. Priestor mimo točne je priestorom nielen záhrady, terasy, ale aj priestorom pre surreálno. Vnútrajšok miestnosti je zariadený nielen mobiliárom, ale aj soškami mačiek obývajúcimi so ženami priestor. Sú v rôznych kompozíciách rozostavené tak, akoby to všetko malo nejaký tajomný zámer. „To je ten groteskný finálny prvok celej hry. Určitá márna existenciálna klaunéria, ktorá spôsobuje finálnu zmenu obidvoch žien.  Nejde nám o to, rozhodnúť sa pre určitú formu štylizácie, ale postupne previesť postavy z ich predstáv o svojich životoch do reality. Teda z krásnych „vyklamaných“ spomienok do groteskného rozpadu a zániku, k úplnej dekonštrukcii. Akoby sme ich proces umierania pretavili do princípu detskej hry, kde postupne miznú ich príbehy. Práve toto detailné skúmanie rozpadu a rozkladu je základom pre koncepciu a uchopenie celej hry,“ vysvetľuje Tom Ciller.

O autorke Sare Strindsbergovej

Sara Strindsbergová sa narodila  29. 8. 1972 v Solne pri Stockholme. Dokončila právo a sociológiu na univerzitách v Uppsale a v Strassburgu, ale nikdy sa profesionálne právnickej kariére nevenovala. Veľmi skoro sa  začala venovať otázkam rovnosti žien a mužov, čo sa odráža na jej publicistickej, esejistickej, románovej i dramatickej tvorbe.  Jej vzormi sú významné autorky ako Marguerite Durasová, Elfriede Jelinková a Sarah Kaneová. Je nositeľkou prestížnej škandinávskej  ceny Severskej rady za literatúru (za román Fakulta snov z roku  2006) a ceny Európskej únie za literatúru (za román Beckomberga z roku  2014). Dôležitým je vyznamenanie a jej zvolenie do Švédskej akadémie, kultúrnej inštitúcie, ktorej prvotnou úlohou je „starať sa o čistotu, silu a povznesenie švédskeho jazyka“. Ako členka akadémie sa S. Strindsbergová zaradila medzi osemnásť najvplyvnejších osobností švédskej literárnej scény. Aj keď sa S. Stridsbergová prekladá do najrôznejších európskych jazykov, slovenskí čitatelia sa s jej tvorbou mali možnosť stretnúť donedávna iba v českom preklade zbierky z roku 2018, pod názvom Tri Hry vydanej Divadelným Inštitútom v Prahe a aktuálne teraz na doskách DPOH.

Predpremiéra hry Umenie padať sa uskutoční 25. 2. o 19.00 a premiéra 26. 2. o 19.00 v DPOH.

https://dpoh.sk/

Uvedenie inscenácie z verejných zdrojov podporili Fond na podporu umenia, BSK a preklad hry zabezpečila Švédska umelecká rada.

rNUlife.sk / Jana Túry, DPOH

Vyjadri svoj názor na článok
Odpad! Menej takýchto článkov

Loading...
Super! Viac takýchto článkov

Diskusia

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.